Anklager: Generalsekretær Per Morten Hoff i IKT Norge anklager regjeringen og NAV for å bruke skylapper i forhold hvordan teknologien kan korte ned ventetiden for arbeidsledige som ikke får trygd. (Bilde: Trond Heggelund)

– Unødvendig NAV-kø

  • IT

I Oslo må nye arbeidsledige vente over to måneder før penger kan bli utbetalt.

– Helt unødvendig, mener IKT-Norge.

Merkelig

– Det er merkelig at vi i 2009 ikke har et IT-system som gjør det mulig for arbeidsledige å melde seg ledig via Internett, slik at saksbehandlingen kan foregå elektronisk, sier generalsekretær Per Morten Hoff i IKT-Norge.

Han kommer med kraftig kritikk mot NAV for ikke å klare å utnytte de 300 millioner kronene etaten har fått gjennom regjeringens krisepakke.

Les også: IT-leverandører lider av offentlig sommel

Krisepakke hvert år?

– NAV ser ut til bare å ha fokus på å øke antall ansatte, framfor å satse på teknologi. Etaten kan jo ikke regne med å motta en krisepakke hvert år som gjør at de kan blåse opp antallet ansatte. Hva vil skje med deres budsjetter for 2010 og 2011 dersom antallet ansatte bare vil vokse og vokse, spør Hoff i en pressemelding.

Løsning for 20 mill.

Generalsekretæren mener at en IT-løsning til mellom 10 og 20 millioner kroner kan ta unna de køene som nå hoper seg opp.

Han hevder også at dette er løsninger som ikke har fått gehør internt i NAV.

– Dette er helt uhørt i et system hvor man slåss for å utnytte ressursene best mulig. I Norge har 90 prosent av befolkningen tilgang til internett. Teknologien MÅ utnyttes slik at det offentlige spiller på samme lag som borgerne, ikke som motstandere. Det er tøft nok å bli arbeidsledig om man ikke også skal bli møtt av et offentlig byråkrati som ikke fungerer og måtte gå den tunge veien til sosialkontoret først, skriver Hoff.

Les også: Altinn er usikker

Anklager

Han anklager både regjering og NAV for å ha skylapper mot å bruke teknologi.

– Alle skjemaene ligger på nett, men kan kun skrives ut for skriftlig registrering. Det sparer verken papir eller saksbehandling, påpeker IKT Norge-sjefen og ber NAV ta lærdom av Skatteetaten.

– I tillegg har vi jo Altinn-løsningen. Dataene om de arbeidsledige ligger jo der. Det er snakk om samhandling og å våge å satse på teknologi, mener Hoff.

– Enkelte opplysninger må nok sjekkes manuelt dersom det er mistanke om irregularitet, men dette kan jo gjøres i ettertid. Dermed kan de arbeidsledige raskt komme inn i systemet, få penger de har krav på – og ikke minst komme over i løsninger som faktisk kan bringe de tilbake i arbeid, sier Per Morten Hoff.

Krever teknologi

Nå etterlyser han handling fra at Arbeids- og inkluderingsdepartementet tar tak i dette omgående.

– Teknologi kan bidra til at arbeidsledige får den hjelpen de trenger, og at fokus bringes over fra saksbehandling til personbehandling. De 300 millioner i krisepenger til NAV er bra, men det bør være mulig innenfor denne rammen og bruke et sted mellom 10 og 20 millioner for å få på plass en løsning som knytter skjemaene direkte fra internett og inn i saksbehandlingssystemene til NAV. Forutsatt at etaten er opptatt av å fjerne køene og jobbe smartere, sier Hoff.

Les også: Derfor tryner offentlige IT-prosjekter