Unngår havari

Minst fem kjente havarier i dammer skyldes riving i lagrene i damluken. Problemet er at en vanlig visuell inspeksjon ikke kan avdekke økt friksjon i lageret.

– En dameier kan godt ha skade på et lager uten å vite om det, sier seksjonsleder Henning Føsker i Norconsult AS. Det var under arbeid de gjør for dameiere i forbindelse med pålagt tilsyn, at problemet med lukelagerfriksjon dukket opp.

– Både lukehavarier her hjemme og i USA, satte oss på ideen om å utvikle en metode for å detektere brudd eller feil i lager før ulykker inntreffer, sier han.

Metoden kan brukes på andre områder, som vippebruer, eller andre bevegelige konstruksjoner med fram- og tilbakebevegelser.

Beregninger

Et lukehavari i Ulefoss i 1984 førte heldigvis ikke til noen personskade, men en vei raste ut da magasinet måtte senkes og båttrafikken ble hindret. Grunnen var et lukelager som skar seg fast, og det oppsto brudd i lukebeinet.

– Vi har etterpå gjort en elementanalyse av beinet og funnet ut at våre beregninger stemte med det som skjedde i praksis, sier Føsker.

Ved en vanlig utvendig visuell inspeksjon er det vanskelig, for ikke å si umulig, å fastlegge tilstanden til lukelageret. Erfaring har vist at korrosjon, manglende smøring og lagerslitasje over tid fører til økt friksjon og dermed økt risiko for rivinger i lagerflaten. Bøyemomentet i lukebeinet som følge av økt lagerfriksjon kan da bli større en momentkapasiteten og føre til havari.

Les mer i TU nr. 23. som kommer på nett og papir 14. juni.