ROR OG RADAR: Norsk industri leverer allerede til Eurofighter: Rorflater i karbon, avansert maskin- og programvare for radar, sensorer og diverse ombordssystem, luker til nesehjulbrønn, simuleringsverktøy for å behandle IR-data som flyet fanger opp. Mange nye prosjekt står for tur. FOTO: EUROFIGHTER

Ubalanse i kampflysaken



Norge må skifte ut sine F-16 i løpet av ti år. To flytyper er toppkandidater.

Forsvarsdepartementet (FD) betaler rundelig for å sitte og se på at Lockheed Martin utvikler en ny flytype. Det europeiske kampflyet Eurofighter er allerede i produksjon og har store ordre inne i norsk industri.

EADS/Eurofighter har ifølge selskapets norske representanter, tilbudt norsk industri nye kontrakter til verdi 110 millioner kroner. Til nå er den totale kontraktsummen 300 millioner kroner.

Til sammenligning er kontraktene fra Lockheed Martin på 5,8 millioner USD – dvs. 37 millioner kroner. En faktor kommer i tillegg: Forsvarsdepartementet betaler Lockheed Martin 100 millioner kroner i året i ti år - for i det hele tatt å få lov til å delta i JSF-programmet.

JSF er forsinket

JSF er amerikanernes kommende mellomstore kampfly, en erstatter for F-16. Prosjektet har i følge en redegjørelse fra fabrikken til Kongressens forsvarskomite, til dels vært preget av utsettelser og uhell, bl.a. er flyet for tungt i forhold til spesifikasjonene og må til dels omkonstrueres. Lockheed Martin sier at US Air Force og US Marines skal ha de første flyene, så kommer engelske Royal Navy, og så kan turen komme til de europeiske statene som har forpliktet seg. Leveransene starter rundt 2012, Norge kan få fly noen år senere enn dette, muligens ikke før i 2018.

Eurofighter på sin side er i produksjon allerede, deltagerlandene UK, Tyskland, Italia og Spania skal til sammen ha 620 fly. Flyet vil være ryggraden i NATO’s luftforsvar de kommende 30 årene. Nylig bestilte dessuten Østerrike 18 fly, Hellas skal også ha Eurofighter.



Norsk industri er med

Flere større industrier leverer for fullt til Eurofighter allerede, helt uavhengig av om Norge velger dette flyet.

Her er en oversikt fra Eurofighter selv: Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) bygger rorflater i karbonfiber og evaluerer dessuten simuleringsverktøy for å generere syntetiske IR-data (infrarød info) som flyet fanger opp via radar og andre sensorer.

Triad på Lillestrøm er i full sving med å utvikle avanserte radarkonsepter for identifikasjon av luftmål, bakkemål og sjømål.

Ericsson i Asker utvikler og evaluerer tekniker som gjør radarsystemet i stand til å avbilde og klassifisere mål selv nåer det jammes/forstyrres.

Kongsberg Protech konstruerer lukkemekanismer til nesehjulbrønnen.



Videre prosjekter

Ericsson kan – om FD godkjenner prosjektet – få videreføre arbeidet med avbildningsmetoder for det svært høyteknologiske radarsystem CAPTOR som Eurofighter bruker. Konkret skal selskapet utvikle datafusjonsalgoritmer. Disse kombinerer data fra radar og kameraer, slik at flyger og kontrollsenter får sikrere og mer detaljrik målinfo. Dette prosjektet alene er verd nærmere fem millioner euro – godt over 42 millioner kroner.

Triad kan få i oppdrag å integrere teknologi som gjør det mulig å avgjøre størrelse, form, stivhet og bevegelsesmønster på objekter i sjøen og på land. Oppdraget er verd oppunder tre millioner euro – 25 millioner kroner.

Oslo-selskaper EPM Techology – som har levert programvare til konstruksjonen av flyet slik at ingeniører i fire land ukomplisert kan benytte hverandres data – kan få et nytt prosjekt: Datalagret 3D-info om flyet slik at endringer, reparasjoner og etterprøving av konstruksjonsarbeidet kan sjekkes. I starten er prosjektet verd 1,7 millioner euro med mulighet for betydelig prosjektutvidelse og budsjettøkning.

KDA kan få utvikle et LLF-system (Low Level Flight) som gjør det mulig enda bedre å utnytte terrenget når man planlegger ruten man skal fly. Prosjektverdien her er hele 6,4 millioner Euro, dvs. rundt 54 millioner kroner. I dette prosjektet vil Eurofighter og KDA gjerne trekke inn så vel Sintef som uvalgte norske universitetsmiljøer.



Et skjevt bilde

Setter du dette i sammenheng med de 5,8 mill. USD som Lockheed Martin ifølge FD har forpliktet seg til, blir bildet skejvt. Inngangsbilletten til JFS-prosjektet er 1 milliard kroner, uten at vi vet om det kommer noe tilbake. Det er som å kjøpe hauger av lottokuponger for 1 milliarder koner med usikker gevinst, mot å kjøpe 1 kupong med sikker gevinst.

Men hvilket fly er best?

Forsvarets Forskningsinstitutt har innstilt begge to til rollen som Norges neste kampfly, selv om JSF ikke er ferdig utviklet. FFI følger også nøye med på hvordan Saab videreutvikler JAS-39 Gripen, og hva Dassault gjør videre med Rafale.