FÅR VILJEN SIN: Den tyske ubåten U-864 skal likevel heves, slik Fedje-befolkningen ønsker.

U-864 skal heves

U-864

  • Ubåten U-864 seilte fra Tyskland til Norge høsten 1944. Den skulle til Japan med krigsutstyr, bl.a. 67 tonn flytende kvikksølv. 9. februar 1945 ble den senket av den britisk ubåten Venturer utenfor Fedje. Alle om bord omkom.
  • Vraket ligger på rundt 150 meters dyp. Vraket er delt i to og ligger ustabilt på havbunnen.
  • Vraket ble funnet av KNM Tyr i mars 2003.
  • Det har vært årlig prøvetaking av fisk og sjømat i området rundt vraket siden 2004. I 2005 anbefalte Mattilsynet gravide og ammende å unngå fisk og sjømat fra området rundt vraket.
  • I 2006 anbefalte Kystverket at vraket bør dekkes til, og i februar 2007 foreslo Fiskeridepartementet tildekking. Våren 2007 var det åpne høringer i Stortinget om saken, og det førte til beslutning om ytterligere utredninger der heving var ett alternativ
  • I november 2008 anbefalte igjen Kystverket tildekking. (Kilde: Kystverket)
  • 29. januar 2009 vedtok regjeringen at ubåten skal heves. Saken må godkjennes av Stortinget.

Vraket av ubåten U-864 som ligger utenfor Fedje i Hordaland, skal heves.

Kystminister Helga Pedersen har lagt stor vekt på hva kystbefolkningen mener, og går imot Kystverkets råd.

Les også: Vil ikke heve U-864

Kvikksølv

Den tyske ubåten ble senket i 1945 og ligger på 150 meters dyp rundt 2 kilometer utenfor Fedje.

Den var blant annet lastet med 67 tonn flytende kvikksølv lagret på stålflasker.

I fjor høst la Kystverket fram sin rapport som konkluderte med at det beste alternativet var å dekke til ubåten.

– For risikabelt

Hevingsalternativet ble sett på som svært risikabelt. Men torsdag ettermiddag kom regjeringens avgjørelse om likevel å heve ubåten.

Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap) mener metoden som nå skal brukes, er trygg nok.

– Vraket skal heves med en stor beholder under som kan fange opp løst kvikksølv, og skal fraktes til land på et spesialfartøy. Dette er viktige tiltak, som samlet sett øker sannsynligheten for en vellykket gjennomføring, sier Pedersen.

Den forurensede havbunnen skal dekkes med rene masser, fordi man ikke kan fjerne så store mengder forurensede sedimenter uten å spre kvikksølv til nye områder.

Bellona fornøyd

Bellona er svært tilfreds med regjeringens beslutning.

– Nå får vi en langsiktig løsning ved å få giften bort, sier leder Frederic Hauge.

Han tror hevingen av båten og kvikksølvlasten om bord kommer til å gå bra.

– Vi har hatt en gjennomgang av de forskjellige løsningene og mener at det har vært en konstruktiv framdrift i prosjektet etter at man første gang anbefalte å ikke heve, sier Hauge til NTB.

Les også: Eier 350 skipsvrak - nekter å rydde opp

Her ligger Hitlers giftige kvikksølv

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.