BYBUSS: MAN har særlig gjort det bra med bybusser i Sverige, og mange av dem er drevet med naturgass. Gass går ikke bare bra på sommeren, slik som her, men er også effektivt vinterstid, da med litt ekstrateknikk i motorrommet. (Bilde: MAN)

Tyske gassbusser inntar Sverige

  • Motor

Særlig har MANs fremgang når det gjelder bybusser, gjort at merkene har fått en så sterk samlet stilling.

Dette har sammenheng med at svenske busselskaper ser fordelen med MANs solide erfaring når det gjelder naturgass-motorer.





Bybuss på naturgass

Av 145 leverte bybusser i 2006, hvorav en stor del gikk til Stockholm, hadde 100 slike miljøvennlige motorer.

I tillegg kommer 69 naturgass-drevne langrutebusser til Malmö-området.

Av Neoplan ble det registrert 67 busser i Sverige i fjor. Størsteparten av disse var turistbusser av det luksuriøse slaget.

Bedre utnyttelse

Grunnen til at naturgass (metan) er mindre miljøfiendtlig enn flytende drivstoffer, er at du med gass får mer brennbart hydrogen pr molekyldrivstoff (metan=CH4).

Av alle hydrokarboner for kjøretøydrift er metangass minst skadelig.

Aller best er rent hydrogen, men det er et stykke til før vi kan utvinne denne gassen uten en ekstra utslipp og kostnader.





Ikke i Norge...

Både MAN og Neoplan markedsføres gjennom Svenska Neoplan AB, som har eksistert på det svenske markedet helt siden 1976, i samarbeid med MAN Lastbilar & Bussar AB.

Neoplan kan altså se tilbake på 30 år på det svenske markedet, mot bare noen år for MAN.

I Norge? Her står det ganske stille, selv om hele Nordsjøen jo er full av gass - som eksporteres...