MARITIM

Tvangsarbeidere bygget norske skip: Fortsetter å sjekke utenlandske verft for tvangskontrakter

GIEK har foreløpig ikke fått info om tvangsarbeidere på utenlandske verft, men fortsetter å sjekke.

Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress.
Her, ved Crist-verftet i Gdynia, omkom en nordkoreansk arbeider under sveising på skroget til det norske skipet Polar Empress. Bilde: Lars Taraldsen
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
9. aug. 2019 - 10:25

En rekke norske skip ble bygget ved hjelp av nordkoreanske arbeidere i Polen. På ett av skipene – det norske superskipet «Polar Empress» omkom en av dem i en stygg ulykke, der mannen brant i hjel.

Dette skjedde på Crist-verftet i Gdynia i Polen. Her jobbet en rekke nordkoreanske arbeidere i flere år, ansatt gjennom bemanningsselskapet Armex.

Ifølge forskere ved Leiden University var nettopp disse arbeiderne å anse som tvangsarbeidere.

Les avsløringen her.

Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Les også

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Uavhengige vurderinger

Avsløringene fra Teknisk Ukeblad førte blant annet til omfattende endringer.  Daværende næringsminister Monica Mæland svarte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (Krf) om at Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge ville gjennomføre uavhengige tredjepartsvurderinger av arbeidsforholdene ved enkelte verft.

Dette har blitt gjort også, ifølge GIEK.

– Vi foretar jevnlig undersøkelser av utenlandske verft som vi ikke kjenner. Vi bruker interne ressurser, men også ofte tredjepartskonsulenter for å utføre denne type undersøkelser, ifølge Allon Groth, kommunikasjonssjef i GIEK.

Hydrogenfergene skal ha plasss til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer.
Les også

Norske Myklebust skal bygge verdens største hydrogenferger: – Den satt langt inne

Fortsetter undersøkelsene

Mandatet til tredjepartskonsulentene er å se på blant annet arbeidsforhold, HMS, og ivaretakelse av lokale lover. Dette inkluderer risiko for at det skal befinne seg utenlandske arbeidstakere med tvangslignende kontrakter på verftene, ifølge Groth.

Men siden forrige gang dette ble omtalt har det ikke blitt funnet noen tegn på tvangsarbeidere ved verft, der GIEK-støttede prosjekter bygges.

– Vi har ikke mottatt informasjon som indikerer tvangsarbeid på utenlandske verft, sier han.

Han understreker at GIEK vil fortsette med undersøkelser.

– Vi vil uføre slike undersøkelser også for nye søknader som gjelder verft som vi ikke kjenner fra før, sier han.

Forsvarets forskningsinstitutt har i sin forsvarsanalyse for 2024 beskrevet et spillscenario hvor Vladimir Putin gir ordre om å ramme kraftforsyningen i Troms og Finnmark.
Les også

Forsvaret har for lite av alt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.