RISIKOVURDERES: Statens vegvesen skal risikovurdere 100 tunneler i Nord-Norge. (Bilde: HILDE LILLEJORD)

Tunneler skal risikovurderes

  • Bygg

I 2012 skal listen over nødvendige tiltak for å forebygge tunnelulykker i Nord-Norge ligge klar.

Nå analyser Statens vegvesen tunnelene i samarbeid med politi, brannvesen og helsepersonell. Dessuten er eksterne konsulenter med på analysene.





Teller ulykker

– I analysen bruker vi modeller der vi mater inn data om hvor ofte det har skjedd uhell i tunnelen og hvilke konsekvenser de erfaringsmessig har gitt, i tillegg til annen informasjon de ulike fagpersonene bidrar med. Det gir oss en mulighet til å vurdere risikoen i hver enkelt tunnel, sier seksjonsleder i Statens vegvesen i Midtre Troms, Veronica Wiik, til Vegen og vi.





Landets verste

Regionen har blant andre Pollfjell-tunnelen på riksvei 868 i Lyngen. Ifølge Vegen og vi er denne tunnelen utpekt som landets verste. Tunnelen åpnet i 1983 og er 3230 meter lang.

I Tromsø er tunnelsystemet på Tromsøya pålagt utredning. Dette gjelder den nylig gjenåpnede tunnelen Langnestunnelen, Sentrumstangenten og Breivikatunnelen.

Brannsjefen har også pålagt Statens vegvesen å utbedre Kvalsundtunnelen.





Særskilt brannobjekt

Tunnelen er en undersjøisk forbindelse mellom Ringvassøy og Kvaløya i Tromsø kommune. Den er isolert med ubeskyttet PE-skum og er registrert som et særskilt brannobjekt.

Helt siden 2001 har det vært anmerket at nødvendig brannsikring mangler.

– Vegvesenet har dessverre ikke penger til den pålagte utbedringen. Nå skal vi risikoutrede tunnelen. Det er et kjent fenomen at folks opplevelse av utrygghet er større i tunneler, til tross for færre ulykker i tunnel enn ute på veien, sier Wiik.





Studenter

Fire studenter fra Høgskolen i Tromsø følger Statens vegvesen tett i risikovurderingen. Studentene går på linjen for samfunnssikkerhet og miljø, og de skal skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til prosjektet.

– Elevene gjennomfører en undersøkelse på subjektiv eller følt risiko ved å intervjue folk fra Lyngen kommune. Deretter sammenligner de dataene med resultatet av risikoanalysen. På den måten finner de ut om opplysningene vi legger til grunn er gode nok, sier Gunn Schultz i Statens vegvesen.

Hun er veileder for studentene – en av disse er allerede halvtidsansatt i etaten.