Innen 31. mars skulle alle landets tunneler som er bygget med en form for hvelv være inspisert av fagkyndige.
Det ble satt spesielt påtrykk på sjekk av disse tunnelene, fordi de har samme type tak som Hanekleiv-tunnelen.
Urealistisk tidsfrist
En gjennomgang NRK Dagsnytt har gjort, viser at over halvparten av tunnelene i 4 av 5 regioner over hele landet ikke er inspisert for rasfare.
TU.no har tidligere meldt at denne tidsfristen kom til å bli svært vanskelig for vegveneset å overholde, fordi arbeidet er svært tidkrevende og krever tung ingeniørgeologkompetanse.
Regionsforskjeller
- Det gjenstår noen få tunneler som skal inspiseres, sier direktør Naimak i Vegvesenet region Nord.
Men det er bare i Nord-Norge.
På Vestlandet er bare 4 av 50 tunneler sjekket for rasfare. Dagsnytts gjennomgang viser at minst 75 av 139 tunneler ikke er inspisert. I tillegg mangler tall fra Vegvesenet region Sør, som ikke har kunnet redgjøre for arbeidet.
Til tross for dette fastslo vegdirektør Olav Søfteland på en pressekonferanse denne uken at landets tunneler er sikre.
Ingen oppdrag fullført
Ingen av de fem regionsjefene i Vegvesenet har fullført oppdraget de fikk av Vegdirektøren allerde i januar.
- Oppdraget gikk ut på at de skulle sjekke bak hvelvene i de tunnelene som hadde hvelv, sier sjefingeniør Erik Norstrøm i Vegdirektoratet, som bestilte sikkerhetsinspeksjonen.
Et såkalt hvelv kan bestå av murtak i tunnelen som dekker for fjellet for å holde tunnelen tørr. Det er hit eksperter må krype for å sjekke sprekker i fjellgrunnen. Enkelte plasser blir det for trangt å krype opp, men også disse skal tunnelene skal sjekkes.
Regionsjef Ole Christian Torp på Vestlandet sier han ikke forsto at også tunneler med trange hvelv skulle sjekkes.