TT Anlegg fra Marnardal skal legge om fire km av E 39. Dalen som vegen går gjennom er helt rett, men terrenget er kronglete og masseuttakene blir store. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

TT Anlegg legger om E 39

Kontrollregningen avslørte ingen regnefeil, dermed ble kontraktsummen den samme som anbudsummen. Avgjørelsen kom ikke som noen bombe, TT Anlegg lå nesten 10 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent. Prosjektet skal finansieres med ordinære riksvegmidler.

Strekningen som skal legges om ligger vest for Vigeland og går mellom Fardal og Osestad. Nåværende E 39 er smal og har mange farlige avkjøringer. Den beryktete Steinslandsbakken inngår i denne strekningen. Den har en stigning som langt overgår det som det som er akseptabelt på en stamveg.

Den nye vegen blir ikke lengre enn dagens veg, men så å si hele strekningen går i stigning. Den største stigningen blir på 4,5 %.

Lengst vest skal den nye vegen følge traséen til den gamle over en kort strekning, for øvrig blir E 39 lagt helt om. Både gammel og ny trasé går gjennom en liten dal, men de ligger på hver sin side av dalbunnen. Dalen er nesten helt rett, men terrenget er kronglete og grunnforholdene vanskelige. Masseflyttingen blir omfattende, 500 000 kbm fjell skal sprenges og 850 000 kbm fylling skal legges ut.

Prosjekteringen er utført av AsplanViak og Muticonsult. Vegen får to felt oppover og et nedover. Mellom kjøreretningene blir det midtdeler av stål. Der det er bebyggelse blir det støyskjermer langs vegen. Disse blir gjennomsiktige for at ikke utsikten mot dalen skal bli borte.