Truer med å stenge Krifast

  • arkivnyheter

Problemet i Freifjordtunnelen er knyttet til takplatene som må skiftes ut. Det er bevilget 353 millioner kroner til brannsikring av Ålesundstunnelen og renovering av Freifjordtunnelen. Prislappen for de to prosjektene vil bli på over 500 millioner kroner. Dermed er det nok penger til å gjøre Ålesundstunnelene ferdig, mens det mangler 161 millioner kroner til å fullføre Freifjordtunnelen, ut fra de prioriteringene som er gjort.

Statens vegvesen har penger til å fjerne takplatene i Freifjordtunnelen, men har ikke penger til å montere nytt tak. Der står saken før Stortinget behandler revidert nasjonalbudsjett.

Arbeidet med å fjerne takplatene startet 10. juni, etter at de første takplatene begynte å falle ned i 2003 som følge av korrosjon i festepunktene. -Denne beslutningen ble tatt i april. Tar vi ikke pålatene ned nå, så ramler de ned, sier distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens vegvesen. I øyeblikket er det en mørk og våt opplevelse å kjøre gjennom tunnelen.

Det er enorme kostnader som nå blir synliggjort i to av de store, undersjøiske tunnelene her i landet etter relativt få år. Freifjordtunnelen har ennå ikke passert konfirmasjonsalderen. Den ble åpnet i 1992.