Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie. (Bilde: Colourbox)

PROFFICE ARBEIDSMARKEDSANALYSE

Tre tips for å unngå jobb i ferien

Tre av ti ledere forventer at de ansatte er tilgjengelige på telefon eller mail hvor som helst, når som helst.

Ledere innen IT, teknologi og telekom er de mest kravstore.

Nær halvparten av lederne forventer at du er tilgjengelig når som helst. I helse-, sosial- og omsorgssektoren er det bare 17 prosent som forventer det samme.

Det viser den nyeste «Proffice Arbeidsmarkedsanalyse» som hadde sin hovedfokus på hvordan det påvirker hverdagen at vi er alltid online.

– Vår hypotese var at den nye digitale hverdagen gjør at jobb og fritid i mye større grad enn tidligere går inn i hverandre. Svarene vi har fått bekrefter langt på vei dette, sier direktør i Proffice Norge, Stein Andrè Haugerud.

Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef

Det er lederen som har ansvaret

Even Bolstad, leder for HR-Norge sier at det er en lederoppgave å sørge for at du får ferie.

– Ferie skal være sammenhengende avbrekk basert på forskning og ferieloven. Ferieloven er en juridisk rettighet for den enkelte og samtidig en plikt for arbeidsgiver. Derfor er det en lederoppgave å sørge for at arbeidet er organisert på en måte som verner den enkelte i ferietiden – også de som ikke har vett til å verne seg selv.

Han sier at av og til er det greit at man blir kontaktet på fritida eller under ferie, men det må være innenfor rimelighetens grenser.

– Kunnskapsmedarbeidere jobber med komplekse problemstillinger, og gjerne sammen med flere. Mange har god lønn og stort ansvar, samtidig som de ikke er så vanskelige å erstatte når de er borte. Noen deler av prosjekter går uavhengig av om de er på ferie. Da er det i den enkeltes interesse å være delvis påkoblet.

Bolstad legger til at det ikke greit dersom dårlig lederskap går ut over feriekvaliteten til den enkelte, og man tvinges til å være på hele tiden.

Les også: Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning

1. Avklar på forhånd

Bolstad har flere råd til lederen og medarbeideren om en skal ta ferie. Det første rådet er at man må være realistisk til egen viktighet.

– Verden går faktisk videre selv om du ikke er der. Eller som det sies: «Stikk fingeren ned i vannet, trekk den langsomt opp og se hvor stort hullet er».

Bolstad anbefaler deg som skal ta ferie å avklare forventinger og hvordan dere skal kommunisere i den perioden.

– Avklar også forventning til respons. Er det sms, telefon eller epost som gjelder? Å bruke en halvtime i ny og ne for å lese seg opp på mail og svare på det man vil er noe helt annet.  Å sende mail til noen som er på ferie er helt greit. Men ikke skap grunnlag for at den i andre enden føler forventningspress om å svare dersom ikke det er strengt nødvendig, sier Bolstad.

Les også: En av tre ingeniører måtte jobbe i ferien

Calling phoning mountaineer tourist in winter mountains
Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie. Colourbox

2. Skru av push-funksjoner

Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie.

– Om du vil koble deg på, så sett av en tid som er styrt av det du gjør og dem du er sammen med på ferie - ikke av jobb. Vær selektiv med når, hvor og fra hvem du tar imot samtaler. Er det viktig, legger de igjen beskjed eller sender SMS, sier Bolstad.

Enkelte velger å ha en fraværsmelding på epost. Bolstads råd er å ikke invitere folk til å ringe deg eller sende melding hvis det haster i en slik melding.

– Dersom du opplever at noen kontakter deg uten at det er nødvendig, er det faktisk lov å be dem om å sende en mail eller kontakte noen andre som er på jobb. De fleste aksepterer og lærer av det, dersom det formidles på en hyggelig, konstruktiv måte.

Les også: Dette bør du spørre om på jobbintervjuet

3. Vær rettferdig

Det siste rådet som lederen i HR-Norge kommer er – alt med måte.

– Har du høy lønn, stor fleksibilitet og tidvis bruker arbeidstiden til private gjøremål, er det ikke helt urimelig å strekke seg litt ekstra når virksomheten har et problem. Det gjelder også i ferien. Men alt med måte.

Han påpeker at det hvis virksomheten forventer stor fleksibilitet av sine ansatte, er det rimelig å forvente at dette blir kompensert gjennom lønn, fleksibilitet eller på en annen måte.

Les også:

Hollywood-stjerner og millardærer satser på Silje  

Per (80) har jobbet som sivilingeniør i 56 år i samme firma

Tre trinn til høyere lønn