Tre skip hr truffet veggen i den nylig utvidede Panamakanalen, på under én måned. (Bilde: Carlos Jasso / Reuters / NTB scanpix)

Panamakanalen

Tre skip har krasjet i Panamakanalen på én måned

Mener den nylig utvidede kanalen er for liten.

Etter ni år med omfattende anleggsarbeid, åpnet den renoverte, ombygde og utvidede Panamakanalen for omkring én måned siden.

Kanalen har fått en tredje sluse som kan ta langt større skip enn tidligere, noe som vil føre til økt trafikk gjennom den økonomisk og strategisk viktige vannveien mellom Atlanterhavet og Stillehavet.

Til tross for økt kapasitet har likevel hele tre skip kollidert i veggen av kanalen siden åpningen.

Ifølge The Guardian er det flere som peker på designfeil som årsaken. 

Traff veggen

Det var det kinesiske skipet Xin Fei Zhou, eid av China Shipping Container Lines, som mandag ble det tredje skipet til å kollidere med kanalveggen. 

Skipet skal ha fått en diger flenge i skroget, og gjennomgår nå reperasjoner. 

Det første skipet var borti veggen allerede på åpningsdagen, uten å bli skadet. Det andre skipet, som var den første LPG-tankeren til å ta seg gjennom kanalen etter utvidelsen, fikk mindre skader da det kolliderte kort tid etter. 

Ifølge den britiske avisen ble utvidelsen før åpningen møtt av kritikk fra flere industrigrupperinger, som mener kanalens design gjør at gjennomreisen for større skip er usikker for både fartøy og mannskap. 

Bekymringer rundt sikkerhet

Selv om det nødvendigvis ikke er unormalt at skip har kontakt med fenderne på vei gjennom kanalen, er de tre hendelsene sett i sammenheng mer urovekkende. 

Det vil trolig vekke til live igjen bekymringene rundt sikkerheten til fartøyene som bruker kanalen, som ble luftet i forkant av åpningen.

Ifølge The Guardian er det mindre plass til å manøvrere for store skip enn det burde være.

Den internasjonale sammenslutningen av transportarbeidernes fagforeninger fikk før nyåpningen gjennomført en undersøkelse, som viste at dimensjonene i de nye låsene var for små for sikre operasjoner og at designet hadde små marginer for feilmanøvrering. 

Ingeniøren.dk skriver at en forundersøkelse utført av Panama Canal Authority viste at slusekammerne burde være minst 466 meter lange og 60 meter brede. Den faktiske størrelsen er på 427 meter og 55 meter. 

Ettersom standarden for båten som skal gjennom Panamakanalen er på opptil 366 meter i lengden og 49 meter i bredden, og slepebåtene som hjelper skipene gjennom slusene er rundt 30 meter lange, er det lite rom igjen for  å manøvrere. 

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)