Traffic Solutions skal utføre elektro- og SRO-installasjonene på T-forbindelsen. De stiplete røde linjene viser Karmøytunnelen hvor det aller meste av arbeidet vil bli utført. Ill.: Statens vegvesen

Traffic Solutions får elektrojobben på T-forbindelsen

Det meste av pengene blir brukt i Karmøytunnelen. Det er en undersjøisk tunnel som krysser både Karmsundet og Førresfjorden. Fra en rundkjøring 50 meter under havnivået går det en arm til øya Fosen, som har bru- og vegforbindelse med fastlandet. Lengden av tunnelen inkludert armen er mer enn 9 km.

Entreprisen omfatter også arbeid i den 693 meter lange Husafjelltunnelen og den 263 meter lange Spannavardentunnelen og på vegstrekninger i dagen med en samlet lengde på over en mil.

Traffic Solutions skal prosjektere, levere og montere det meste av elektro- og SRO-utstyr på T-forbindelsen, blant annet 94 km sterkstrømkabel, 24,4 km fiberkabel, 9,5 km utstrålende antennekabel, 1,4 km kabelbru, ca. 1 950 lysarmaturer, 57 nødstasjoner, 15 tavlerekker med hoved- og fordelingstavler, 11 stk. 20kVA UPS, 199 innvendig belyste skilt, 8 automatiske bommer og 148 overvåkningskameraer.

Sjaktventilatorer, pumper og utstyr til pumpestasjonene er ikke er med i entreprisen. Montering av impulsventilatorer i Karmøytunnelen er med, men ikke levering av dem.

Innen 15. februar 2013 må jobben være gjort. Deretter skal systemet testes grundig fram til T-forbindelsen åpnes for trafikk i mai samme år.

Det siste gjennomslaget i Karmøytunnelen fant sted i forrige måned. Det betyr at den delen av arbeidet som er forbundet med mest uforutsigbarhet, er unnagjort. Byggeleder for Karmsundtunnelen, Tor Kåre Austrheim har stor tro på at framdriftsplanen kommer til å holde.