Tore Chr. Halvorsen, eier Viknes 1030, Greåker, Sarpsborg. Til forbrukerteknologi nettutgave 15.05.2008. (Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: Espen Zachariassen)
Viknes 1030, klargjøring, Glomma Båt, Sarpsborg. Til Forbrukerteknologi. (Bilde: Espen Zachariassen)
Kannad (Bilde: Produsenten)
(Bilde: Produsenten)
(Bilde: Produsenten)
(Bilde: Produsenten)

Trådløs frihet om bord

  • t2

- Denne båten har jeg tenkt å beholde en stund. Da vil jeg ha det komfortabelt. Det er jo hobbyen min, smiler Tore.

Elektrikeren er fabrikksjef hos Glomma båt i Sarpsborg. Det gir et aldri så lite fortrinn med tanke på kunnskap om utstyr og tilgang på lokaler til å stelle med fjordsmykket av en Viknes 1030.

Full kontroll

Ved roret har han oversikt over det meste: Kartplotteren angir fartøyets posisjon og retning på det elektroniske kartet.

Den samme skjermen gir radar- og tredimensjonale ekkoloddbilder av bunnforholdene. Automatisk identifikasjonssystem (AIS) sørger for full oversikt over yrkesfartøy i nærheten.



Radarskygge

- Nå dukker ikke større skip uventet opp bak en holme som ligger i radarskyggen. Da slipper vi å bli utsatt for overraskende hekkbølger, sier Tore.

- På Vestlandet er det enda større gevinst med AIS i fritidsbåtene. Der er det tett mellom hurtiggående passasjerbåter å vike unna for, sier skipperen.

Hvis han skal få med seg nyhetsoverskriftene, kan han hente inn TV-signalene på den samme 12 tommers plotterskjermen.

- Men når vi har ankret opp for kvelden, blir det bedre bilder denne sommeren, sier Tore og vipper ned flatskjerm-TV-en fra taket i salongen. En digital-TV-dekoder på størrelse med et par fyrstikkesker skal gi skarpe bilder fra det nye bakkenettet.



Nettverk

- Ved behov kan jeg vri flatskjermen mot styreposisjonen ute og lese av kartplotter, radar og ekkolodd derfra, legger han til. De ulike elementene er koblet sammen i sjøens eget datanettverk, standarden NMEA 2000. På Tores Raymarine-utstyr kalles systemet Seatalk. Men mellom TV og kartplotter er det enkelt nok strukket en kabel.

Er det radio han vil høre på, har Tore montert antenne for digital radio, DAB, på taket av Ki-To & Co, som båten heter. Bak navnet står familiens fire medlemmer: Kirsten, Tore, Cindy og Ole.



Fisker bredbånd

På taket finnes også en fjernstyrt TV-antenne for å få best mulig signaler uten for mye klatring. Ytterst på styrbord side står en antenne som fanger opp signaler fra åpne, trådløse nettverk på land.

- For lokalkjente kan jeg fortelle at jeg fanget opp brukbart bredbånd på den bærbare PC-en inne fra Hankø, da jeg lå ute ved Missingene i Ytre Oslofjord. Det er en avstand på nærmere tre kilometer, forteller skipperen. Alternativet er å benytte mobiltelefonen som modem.

- Men det blir jo ikke så mye tid til å gå på nettet når vi har fortøyd eller ankret opp. Skal jo være sosial og gjerne ta seg en øl, også.



Uten en tråd

Ikke overraskende kan all plotter-informasjonen sendes over til laptop-en. Det skjer trådløst via en ordinær trådløs ruter montert under dørken.

- Egentlig kan jeg styre båten nede fra lugaren, sier Tore. Eller fra fordekket: Autopiloten har en egen fjernkontroll, der du kan justere kurs og fart fra enhver plass om bord – så lenge du ser hvor du seiler...

Og fra styreplassen har Tore tilgang til et batteri av fjernkontroller, som for betjening av ankervinsjer og thrustere – hjelpepropeller ved finmanøvrering.

- Funker alt dette, da?

- Å, jada, vi hadde stor glede av det meste i fjor sommer.



Piloten min får du aldri

Autopiloten er det kjæreste verktøyet Tore har om bord.

- Skal du krysse over til Danmark, kan det bli i meste laget å passe kursen manuelt hele tiden. Og spesielt på nattseilaser er autopiloten verdifull, i kombinasjon med radar og AIS. Og det blir en del nattetapper, forklarer Tore Halvorsen.