LUKTER SVIDD: Denne Saab'en kan kjøre på ren sprit, dvs. bioetanol laget av granflis. Merkelig nok lukter det ikke noe spesielt når du kjører bak den. Vi har prøvd bilene på veiene utenfor Trollhättan; bilen går fælt men stinker ikke. (Bilde: SAAB)

Toppløs svenske på sprit

TROLLHÄTTAN: Saab Automobiles i Trollhättan har begynt å bygge den første serien spritdrevne personbiler med tolitersmotor.

Motoreffekten øker ifølge sjefingeniør Kjell Bergstrøm med 20 prosent og dreiemomentet med 30, sammenliknet med bensinmotoren.

Motoren og bilen er den første i Europa. Fra før av kjører ”spritbiler” på veiene i Brasil. Derfra har Saab/GM hentet kunnskapene.

Poenget er å kjøre bilen på bio-etanol, produsert av granflis ved en svensk pilotfabrikk i Nord-Sverige. På denne måten bidrar forbrenningen IKKE til en netto økning av innholdet av CO 2 i atmosfæren.

Grunnen til den økte effekten – som oppnås til tross for spritens lavere energiinnhold – er at motorene kjøres i mer trimmet stand. Dette tåler drivstoffet.

Varmer spriten

Bilene er bygget for sprit i den forstand at alle drivstoffberørte deler fra og med tank til og med innsprøytningssystem, er utført i mer korrosjonsbestandig materiale.

Bilen har også en egen forvarmer, noe som må til for å starte forbrenningen en kald vinterdag om du har ren sprit på tanken.

Blanda drops

Motoren har større ”hjerne” enn den vanlige Saab’en, for spritbrenneren må føle seg fram med hensyn til drivstoffkvaliteten.

Du kan nemlig kjøre den på alt fra ren bensin til ren sprit. Foreløpig har svenskene ikke fullt utbygget spritstasjonsnett, men i løpet av få år får de aller fleste større bensinstasjoner egen biospritpumpe. Det har den svenske regjeringen bestemt.





Bankesensorer og et eget fussy logic-program i motorens CPU (Central Processing Unit) gjør at tenningen stiller seg inn alt etter drivstoffets bankefasthet. Denne er mye høyere for sprit enn for bensin.

Bilene kommer i salg til sommeren. GM Norge har foreløpig ingen ferdig kalkyle på dem.