Toghjul ute av senter

I august i år ble det oppdaget røyk- og varmeutvikling fra et av hjulene på et flytog. Det viste seg at en slepering for jordingsbørstene på enden av en hjulaksel hadde løsnet.

Kontroller viste at flere sleperinger var løse både på flytogene og på NSBs togsett. Da vi skrev om dette i TU nr. 31, stilte fungerende teknisk direktør Tom Lund i Flytoget AS seg uforstående til hendelsen.

Verken togleverandøren, underleverandøren som hadde produsert sleperingene eller togselskapenes egne ingeniører så noen åpenbare årsaker til svikten.

Nå har er gåten løst. En arbeidsgruppe bestående av ingeniører fra DNV, Flytoget og Bomardier har funnet svakhetene som førte til at sleperingene løsnet.

Sleperingen er festet med en bolt til en flens som er skrudd på akseltappen med fire bolter. For store toleranser på hullene i flensene, opp mot en millimeter, fører til at sentrering blir ytterst viktig under montering.

De løse enhetene har enten ikke vært trukket til med riktig moment, slik at de etter hvert er kommet ut av senter, eller var i utgangspunktet montert ute av senter. Dette utsetter boltene som fester sleperingen for kast og tidligere ikke identifiserte påkjenninger.

I ett stykke

Lund har sammen med representanter for NSB hatt møter med togleverandøren Bombardier, som nå ber underleverandøren Ferraz om å lage en helt ny enhet. Ny design vil sannsynligvis være i ett stykke i stedet for to som i dag, og med innretninger som sikrer sentrering.

- Jeg regner med at de vil være klare til produksjon om fire til åtte uker, sier Lund. I mellomtiden har alle togsettene vært kontrollert hver 3000 km, og svakheten i konstruksjonen utsetter ingen passasjerer for fare.

Lund vil ikke uttale seg om leverandøren her har gjort en skikkelig ingeniørtabbe eller om det er sviktende rutiner hos dem som har montert sleperingene og flensene: - Nei, nå er vi først og fremst opptatt av å få rettet feilen, så får vi ta den debatten internt etterpå, sier han.