K A Aurstad skal sannsynligvis sprenge forskjæringene til den 3,5 km lange Hjartåbergtunnelen. Kartet viser to aktuelle tunneltraséer. Det lengste alternativet er valgt. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

To hjemmeseire i Sunnmøre

Sprenging av forskjæringer utgjør en vesentlig del av begge oppdragene. Vegvesenet skriver kontrakt med K A Aurstad 7. desember, hvis ingen klager på avgjørelsen. Oppdraget omfatter arbeid på strekningen Løvikneset-Årset på fylkesveg 651 i Ørstas nabokommune Volda. Strekningen er nesten åtte kilometer lang. Vegen har liten trafikk i dag, men situasjonen vil forandre seg når den bli en del av Kvivsvegen om knapt to år. Da blir fylkesvegen omklassifisert til E 39.





Bare arkeologer graver

K A Aurstad skal sprenge forskjæringene for den 3 480 meter lange Hjartåbergtunnelen og den 230 meter lange Årsettunnelen. Den siste er allerede i bruk, men den trenger nye forskæringer når den blir utvidet og oppgradert for å ta unna den økende trafikken.

Entreprisen omfatter arbeid på flere deler av parsellen. 500 meter av framtidig E 39 skal gjøres helt ferdig. For øvrig blir det skogrydding, masseflytting, fjellsikring og bygging av anleggsveger.

Entreprenøren må gjøre seg helt ferdig innen 1. mai 2012. Før den tid blir det flere delfrister å forholde seg til. Den første går ut på forsommeren neste år. Da må alt være klart for sprenging av Hjartåbergtunnelen fra øst. På vestsiden er det bare arkeologer som graver inntil videre. Før de har avsluttet arbeidet sitt, kan ikke arbeidet med forskjæringen komme i gang. Vegvesenet regner med at det skjer til sommeren. Driving av Hjartåbergtunnelen og utvidelse av Årsettunnelen settes ut på felles entreprise på nyåret.





Utvides i begge ender

Per Røyrhus behøver ikke bekymre seg om hva konkurrentene måtte mene om tildelingen. Klagefristen har gått ut. Oppdraget gjelder sprenging av en forskjæring for Streketunnelen på fylkesveg 60 i Stranda kommune. Dessuten skal skjæringer langs fylkesvegen utvides og sikres og det skal bygges en mur av naturstein ved avkjørsel til nytt utsiktspunkt.

Streketunnelen er 1 289 meter lang, men skal bli lengre. Fylkesveg 60 er rasfarlig på begge sider. NCC er godt i gang med å forlenge tunnelen sørover. Når dette arbeidet blir ferdig i juni, har den blitt 1 860 meter lang.

Forskjæringen som Per Røyrhus skal sprenge, blir det nordre endepunktet for Streketunnelen. Hvis det går slik Vegvesenet håper, blir arbeidet med å utvide tunnelen nordover lyst ut til sommeren. I så fall kan den nå full lengde - 3 850 meter - før vinteren 2013/2014 setter inn.

Forutsetningen for at denne framdriftsplanen skal holde er at Møre og Romsdal fylke forskutterer de nødvendige midlene. Tunnelforlengelsen skal finansieres med statlige rassikringsmidler, men Stortinget har ikke bevilget tilstrekkelig til å fullføre prosjektet så raskt som Vegvesenet ønsker. Saken blir behandlet av fylkestinget neste uke.