(Bilde: Birgitte Ramm)
(Bilde: Birgitte Ramm)
Sunndalen, aluminium, renseanlegg (Bilde: Alstom)
Mongstad, etterskrubber, CO2-fangst
SWGFD, Schenzen, Kina (Bilde: Alstom)

Tjener på strenge miljøkrav

  • nettarkiv

– Markedet for renseteknologi kommer etter hvert som myndighetene innfører miljøkrav. Ingen gjør noe før de må, sier administrerende direktør i Alstom Norway, Arne Ellestad.

I sommer har Alstom Norge inngått kontrakter om leveranse av avgassrenseanlegg til aluminiumsverk i Jharsuguda i India og Abu Dhabi i De forente arabiske emirater. Aluminiumsverket som skal bygges i India, skal produsere 1,25 millioner tonn metall i året. Dette tilsvarer nesten hele Norges aluminiumsproduksjon.

Egen teknologi

I tillegg skal Alstom Norge rense svoveldioksid fra et kullkraftverk i Ventanas i Chile.

– Kampen for å rense SO 2 er vunnet i Europa med strenge reguleringer. Det er derfor vi hører så lite om det her. Nå kommer også resten av verden etter. Dette skaper et stort marked for oss, forteller Hallstein Havåg. Han var salgsleder for prosjektet i Chile.

Anlegget i Ventanas blir det første i Amerika som renses med sjøvann. Sjøvannsvask er Alstom Norges egenutviklede teknologi. Det brukes sjøvann for å absorbere og nøytralisere svoveldioksid og omgjøre sluttproduktet til løst sulfat, et ufarlig stoff som allerede finnes i sjøen.

Selskapet har tidligere levert anlegg av denne typen til Norge, Spania, Kypros, Storbritannia og flere land i Asia.

– Vi er anerkjente i Kina for denne måten å rense på, og har levert over 80 prosent av alle anleggene av denne typen i Kina. Kinesiske firmaer prøver å få til det samme, men de må først bevise at de kan det, forklarer Havåg.

Fra Norsk Viftefabrikk

Renseteknologien til Alstom springer ut fra Norsk Viftefabrikk. Norsk Viftefabrikk ble dannet i 1932, og var spesialisert innen ventilasjon. Men selve vifteproduksjonen forsvant gradvis.

– Til slutt hadde vi ikke noen fabrikk, og vi solgte ikke vifter. Men vi visste hvordan vi skulle håndtere luft og gasser, forteller Ellestad. Han har vært med på renseteknologieventyret siden 1978.

Markedet vokser med teknologien

– Miljøkravene følger gjerne teknologien. Når renseteknologien blir bedre, blir det strengere miljøkrav. Slik vokser markedet samtidig som teknologien utvikles. I tillegg blir industrien og produksjonen stadig mer effektiv. Dette kan gi høyere utslipp, som igjen gjør at renseprosessen må forbedres, forteller salgsdirektør innen aluminium Terje Opsahl.

Innen aluminium regner Alstom med å tjene mye penger på rensing framover. I hele verden er en tredjedel av alle renseanlegg for aluminiumsverk levert av Alstom. Produksjonen skal fordoble seg i løpet av 15 år, fra 31 millioner tonn i 2005 til 60 millioner tonn i 2020, og stadig flere land lager strengere regler for rensing av utslippsgassene.

Neste stopp: CO2

Alstom vil også være med på teknologiutviklingen av CO 2-rensing. På Mongstad har de satset på rensing med ammoniakk som absorbent. Av de 100 000 tonnene som skal renses på demonstrasjonsanlegget på Mongstad, regner Alstom med at 80000 tonn skal skje med deres ammoniakkrensing. Endelig beslutning blir tatt av StatoilHydro i november.

– Vi har satset på dette kortet på Mongstad fordi vi mener det er et billigere alternativ. Men vi jobber også aktivt med amin som absorbent. Ulike løsninger kan være riktig for ulike situasjoner, forteller Ellestad.