Tilsynskapteinen

Han er sjelden misfornøyd. Unntaket er når han ikke får det som han vil. Og det skjer nesten aldri. Selv om han i dag gløder aldri så sterkt for effektivt vedlikehold, slik at industriproduksjonen skal bli optimal, kom han mer eller mindre tilfeldig inn i dette sporet i Norske Sivilingeniørers Forening (NIF).

Det skinner tydelig gjennom at han er tidligere offiser, for øvrig en lang familietradisjon. Femten års militær fartstid og tilsvarende tid i NIF var ballasten da han for fem år siden etablerte Tekniske foreningers servicekontor – etter å ha ledet Norsk forening for vedlikehold (NFV) i 13 år. Han er utpreget morgenfugl, stiller på kontoret i grålysningen og styrer NFV etter krigsskolens og ingeniørvåpenets velstrukturerte ledelsesfilosofi – og kommandolinjene er visstnok meget klare.

Likevel får vi utelukkende godord om ham fra kollegaene.

Men dagene er hektiske – kollegene får bare pusten igjen hver gang sjefen drar på jakt. Det gjør han tre uker i året, dessuten fisker han så ofte han kan. Først drar han på rådyrjakt i de svenske skogene, og så følger hjortejakt på Hitra og elgjakt på Ringerike. Men den største opplevelsen fikk han da han dro på bjørnejakt i Canada og slo leir ved Athabaskaelven, der ulvene hylte utenfor teltet hver natt. Kjøkkentjenesten ble lettvint. Et rør ned i bakken ga naturgass som flammet hele oppholdet! Asmundsvaags velholdte mauser sendte en svartbjørn og en elg til de evige jaktmarker. Dette var ikke så langt fra Store Slavesjø, kjent fra Helge Ingstads roman Villmarksliv. Det er den eneste boken Asmundvaag rekker å lese. Til gjengjeld leser han den om igjen hvert tredje år...

– Norsk industrivedlikehold er ikke dårlig, bedyrer han mellom jakterindringene, og fortsetter: – Men det er et tankekors at mens 23 prosent benytter EDB-baserte vedlikeholdssystemer i Norge, er tallet 64 prosent i Spania! Mange store bedrifter er flinke, men småbedriftene henger ofte sørgelig etter. De har ikke forstått hvor viktig systematisk vedlikehold er, og de kommer seg ikke på offensiven. Det blir mest brannslokking og reparasjoner i ettertid – med millioner i produksjonstap som resultat!