Thunder Horse hadde søndag ettermiddag fortsatt en slagside på 5 grader (bildet), men ble fram til tirsdag rettet opp og stabilisert. (Bilde: BP)
Skorget til Thunder Horse ble bygget i Okpo, Korea, mens det amerikanske selskapet Morgan City leverte dekksanlegget. Thunder Horse er på 59.500 tonn. Det er 30 meter fra dekk til havoverflaten. (Bilde: BP)

Thunder Horse sikret

  • offshore

Operatøren BP og redningsselskapet Smit har sammen med US Coast Guard og departementet for mineraler og ressurser jobbet intenst med å stabilisere den enorme plattformen.

Natt til mandag hadde plattformen en slagside på 5 grader, men er i dag, tirsdag, tilbake i rett posisjon, ifølge BP.

Ny orkan i vente

Arbeidet fortsetter med å sikre plattformen slik at den skal tåle en ny orkan eller storm. Orkanen Emily er på vei mot Mexico-gulfen, men BP mener Thunder Horse skal takle den. Været i området er tirsdag fortsatt rolig, melder BP.

Thunder Horse fikk slagside og holdt på å velte etter at orkanen Dennis herjet Mexico-gulfen for snart to uker siden. Kystvakten og BP har satt i gang undersøkelser for å finne ut hvordan plattformen kunne få så kraftig slagside av orkanen.

Thunder Horse skal være konstruert for å tåle de verst tenkelige værforhold i Mexico-gulfen, et område som stadig er utsatt for orkaner.

Ingen utslipp

Plattformen skulle etter planen settes i produksjon mot slutten av året. Den er derfor ikke knytte opp til undervannsinstallasjoner.

Ulykken har medført en mindre personskade, men ingen utslipp av miljøgifter.

Thunder Horse har kostet ca. 32,2 milliarder kroner og skal operere på feltet Mississippi Canyon Block 778, ca. 200 kilometer sørvest for New Orleans.