Så store er mobilprodusentene

Samsung beholder dominansen i smarttelefonsegmentet, mens Apple opplever nedgang.

Dersom du så på tallene for solgte smarttelefoner i for fem år siden, var Nokia den soleklare vinneren med rundt 60 prosent markedsandel på verdensbasis. I dag er situasjonen helt annerledes, og den tidligere giganten har falt ned til under fem prosents markedsandel.

Den nye kongen på haugen er Samsung, som ifølge TrendForce har nesten 30 prosent av smarttelefonmarkedet alene i første kvartal av 2013, en posisjon de også hadde i fjor. På andreplass kommer Apple, med 15,3 prosent.

For Apple er dette en betydelig nedgang, da de i første kvartal i fjor lå på 18,8 prosent. Ifølge Dramexchange kan dette skyldes at Apple-tilhengerne savnet innovasjon i iPhone 5, og heller valgte å beholde 4S en generasjon til.

Det er uansett langt ned til de neste på listen. Samsung alene er større enn Nokia, HTC, Huawei, ZTE, Sony og LG til sammen. De fem nevnte produsentene ligger alle på mellom 3 og 4,5 prosents markedsandel i smarttelefonsegmentet i første kvartal.

Her er den fullstendige listen:

1. Samsung                       29,6 %
2. Apple 15,3 %
3 . HTC 4,4 %
4. Nokia 4,3 %
5. Huawei 4,0 %
6. Lenovo 3,9 %
7. Sony 3,8 %
8. ZTE 3,7 %
9. LG 3,9 %
10. Andre 23,9 %

 

Totalt ble det sendt ut 216,4 millioner smarttelefoner iløpet av årets første kvartal, noe som er en økning på 9,4 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Kilde: Dramexchange