BIL

Tesla-eier tror Autopilot reddet livet hans

Be kjørt til sykehuset av bilen.

Tesla har utstyrt bilene sine med mulighet for delvis å kjøre seg selv.
Tesla har utstyrt bilene sine med mulighet for delvis å kjøre seg selv. Bilde: Carlos Osorio
Marius ValleMarius ValleJournalist
8. aug. 2016 - 19:15

Tesla har fått en del negativ oppmerksomhet rundt sin semiautonome Autopilot-funksjon etter at en Model S-fører omkom i en kollisjon mens funksjonen var aktivert.

Ulykken etterforskes av amerikanske veimyndigheter, og blant andre Consumer Reports har tatt til orde for at Tesla må skru av Autopilot. Noe av kritikken har gått på at systemet fremdeles er i beta, altså at det er uferdig.

Tesla har siden vært klare på at beta i denne sammenhengen betyr at Autopilot ikke har kjørt mange nok kilometer totalt, og at de ikke kommer til å deaktivere funksjonen.

Tvert i mot hevder Tesla at deres data viser at mange ulykker unngås takket være Autopilot, og at det ville vært umoralsk å kutte funksjonen så lenge den bidrar til å redde liv.

Kunder deler positive opplevelser

Musk tok senere til Twitter for å dele en historie fra en amerikansk kunde, som hevder at Autopilot reddet livet til en fotgjenger som plutselig gikk ut i veibanen.

I ettertid har det imidlertid blitt klart at det var autobrems, og ikke Autopilot som hindret ulykken, skriver Slate. Slik funksjonalitet er tilgjengelig på de fleste nye biler i dag.

En Model X med Autopilot får æren for å ha bidratt til å redde livet til føreren. <i>Foto: NTB Scanpix</i>
En Model X med Autopilot får æren for å ha bidratt til å redde livet til føreren. Foto: NTB Scanpix

Senere har flere Tesla-eiere delt sine Autopilot-historier med lykkelige utfall. Slate skriver om Joshua Neally, som fikk et illebefinnende mens han satt bak rattet på en Autopilot-styrt Model X på vei til jobb. 

I sterke smerter, fikk han bilen til å sette kursen mot nærmeste sykehus, hvor det ble påvist blodpropp i lungene, en livstruende tilstand.

Han spekulerer i om det kunne fått et annet utfall, for eksempel at han hadde mistet kontrollen over bilen på motorveien, dersom han ikke hadde brukt Autopilot.

Unngikk kjedekollisjon

Nylig har også en annen Tesla-kunde, Bobby Blackwolf, fortalt om en ulykke han unngikk takket være Autopilot.

I en Youtube-video av situasjonen, unngår Autopilot å påkjøre en bil bakfra, men samtidig blir Teslaen påkjørt fordi bilen bak ikke klarte å stoppe.

Tesla har vært klare på at de ikke kommer til å deaktivere Autopilot. Overfor Slate har de fortalt hvordan Autopilot ble rullet ut til kundene, og hvordan det ble testet på forhånd.

Slik utvikles Autopilot

Elon Musk har vist en urokkelig tro på Teslas Autopilot. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Elon Musk har vist en urokkelig tro på Teslas Autopilot. Foto: Eirik Helland Urke

Når programvaren er utviklet, testes den i simulert kjøring i millioner av kilometer. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dette benytter data samlet inn fra Tesla-modeller på veiene. 

Deretter aktiveres programvaren i omtrent 300 biler, som eies av Teslas utviklingsavdeling. Disse bilene kjøres i vanlig trafikk av Tesla-ansatte, inkludert Elon Musk.

Etter denne fasen sendes programvaren ut til kundenes biler, hvor den analyserer hvordan den ville løst situasjoner, uten at den faktisk foretar seg noe aktivt. På denne måten fortsetter de å samle inn data og trene programvaren.

Deretter aktiveres programvaren hos 900 kunder som har sagt seg villig til å teste ut nye funksjoner på et tidlig stadie, og gi tilbakemeldinger til Tesla.

Det beste for kundene

På denne måten ble Autopilot først utviklet, og under prosessen viste dataene at det var åpenbart at funksjonen økte sikkerheten i bilene betraktelig. Derfor mente de at det beste for kundene ville være å aktivere Autopilot, skriver Slate.

Det påpekes imidlertid også at det vil være vanskelig å bevise hva utfallet ville vært dersom Autopilot ikke var aktivert. 

Og så lenge Tesla ikke offentliggjør sine data, som de hevder viser at 500.000 liv kunne vært spart dersom alle biler hadde Autopilot, er det vanskelig å bevise dette. 

Unødvendig etterforskning

Under en telefonkonferanse med Tesla-investorer forrige uke, sa Elon Musk at veimyndighetene allerede all informasjonen de trengte, og at det var unødvendig å åpne etterforskning. 

I ettertid har også det amerikanske finanstilsynet åpnet etterforskning mot Tesla, etter at det ble klart at de ikke hadde opplyst investorene sine om dødsulykken. 

  • Les flere artikler om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.