Alle dører og gater er videoovervåket. Ansatte i et kontrollrom har mulighet til å nekte adgang dersom bildet ikke stemmer overens med noen i den forhåndsgodkjente databasen. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
MISTENKELIG: Fra kontrollrommet under Stuttgart flyplass overvåkes det knapt ett år gamle baggasjesystemet kontinuerlig. All mistenkelig baggasje tas automatisk av båndet. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
I dag foregår all sjekking av flyplassansatte med live-videoovervåking kombinert med bildegodkjenning fra en database med mer enn 9000 bilder.Selve adgangen skjer først når en operatør godkjenner ved et tastetrykk.
KONTROLL: Flughafen Stuttgart er på størrelse med Gardermoen når det gjelder antall passasjerer årlig. Sikkerhetssystemet er omfattende og kroppsvisitering ikke uvanlig.

Terror skaper kontrolltrengsel

  • samferdsel2

Flughafen Stuttgart

96 millioner euro ble i 2004 investert i nytt baggasjehåndteringssystem, sikkerhetssystemer ol.

Flyplassen har 8500 ansatte

8 millioner flypassasjerer per år

400 landinger og avganger per dag

18.000 tonn cargo per år

Stuttgart, Tyskland: Med billigselskaper som tilbyr enveisbilletter til rundt 200-lappen til mål i Europa, øker antall flypassasjerer i rasende fart.

Dermed øker også kravet til håndtering av sikkerheten både for passasjerer, ansatte og baggasje.

Sikkerheten ved euopeiske og amerikanske flyplasser ble skjerpet enormt etter 9/11 og katastrofebrannen ved flyplassen i Düsseldorf i 1996.

Ved Stuttgart flyplass går bagasjen gjennom flere sikkerhetssjekker og ansatte bildegjenkjennes før de får adgangstegn.

Lik gardermoen

Stuttgart flyplass i Tyskland er omtrent på størrelse med Gardermoen når det gjelder antall passasjerer årlig - rundt 8 millioner reisende.

På Stuttgart flyplass har de valgt systemer fra èn leverandør både når det gjelder bygningskontroll, fly-informasjonssystem, telekommunikasjon og elektroarbeider.

– Dette har gjort Siemens i stand tll å integrere systemene som igjen har gitt nye løsninger. I dag er brannvarslingssystemet koblet direkte til ventilasjonssystemet slik at vi ved brann kan koble ut nødvendige ventilasjonssoner øyeblikkelig. På travle dager med mange passasjerer, styres ventilasjonssystemet og mengde luft i innsjekkingsarealet direkte mot informasjon vi har om antall passasjerer. På den måten sparer vi energi og gir både ansatte og reisende bedre forhold, forteller Theodor Heitkamp i Siemens Building Techonolgy.

Kjemper mot illegal innvandring

For å imøtekomme kravet til sikkerhet etter terrorangrepet i New York, og for å hindre illegal grensekrysninger, er adgangskontrollen for ansatte ved flyplassen direkte knyttet til et videoovervåkningsystem.

I tillegg til at dører og utganger er utstyrt med kortlesere, sirener og lyssignal, er det siste innen bildegjenkjenning med overføring av bilder live, innført ved flyplassen.

Dette avlaster manuell og arbeidsintensiv godkjenning ved hvert punkt. Selv om målet er full automatisering, må i dag hver passering manuelt godkjennes fra kontrollrommet. Totalt finnes det 9000 ulike personbilder i databasen og operasjonssentralen er døgnbemannet.

Teknologidriver

Flyplasser er teknologidrivere innen sikkerhet og datautveksling mellom systemer. I 1973 bestod bygningskontrollen ved Stuttgart flyplass av 100 datapunkter.

I 2010 vil tallet være 210.000. Flyplassen planlegger å investere mer enn 410 millioner euro de neste fem årene. Dette inkluderer et nytt messesenter som skal ligger i gåavstand fra flyplassen med både hotell, kongressenter, utstillingsområde samt flere parkeringsanlegg.

– Med økende antall passasjerer, øker både investeringen og inntektene, samt kravet til avkastning. Vi er opptatt av både energisparing og sikkerhetssystemer som er mest mulig økonomisk drivbare for oss, understreker Peter Veit, Bereichsleiter Immobilien & Teknik, Flughafen Stuttgart GmbH. Men sikkerheten blir aldri undervurdert. Ingen ønsker å oppleve nye branner eller bombealarmer.