Tell karbohydrater med mobilen

FREDAG: Det er mange gode grunner til å slenge seg på lavkarbotrenden. Bacon, for eksempel.

Noe av det som skiller mennesker fra dyr er at vi har en tendens til å lire av oss ting vi angrer på i ettertid.

Eksempler på dette fenomenet dukker med jevne mellomrom opp på Facebook-siden vår, der vi både titt og ofte er svære i mulen.  Forrige gang vi gikk på en smell her var for fem dager siden, altså på mandag.

Da tok den bråkjekke Mobili-redaksjonen i mot en utfordring om å lage en mobilrelatert artikkel som også tar for seg et tema du allerede har sett litt for mange ganger på forsiden av tabloidavisene: Lavkarbo.



Slik kan det for eksempel se ut når Mobili tar på seg stoffområder de ikke burde.

Først av alt føler vi det er høyst nødvendig med en ansvarsfraskrivelse: Vi besitter altså overhodet ingen fagkunnskaper om lavkarbo. Vi har forresten heller ikke kunnskaper om andre dietter. Og hvis vi noensinne har gått på diett har det ikke vært med vilje. Absolutt all informasjonen i denne artikkelen er basert på googling og elementer "vi husker å ha lest en gang".

Hva er lavkarbo?

Lavkarbo er, som du forstår av ordet, en kostholdsvariant som innbærer at du begrenser inntaket av karbohydrater. Etter litt research fant vi ut at det finnes fasitsvar på hvor lite det er snakk om. Problemet er bare at det finnes en uhorvelig mengde fasitsvar, da ekspertene slett ikke enes om hvor store mengder som er akseptabelt.

Det er forresten forbudt å kalle lavkarbo for en diett. Dette er en livsstil. Det betyr at det ikke er snakk om å hurtiglavkarboe seg ned i vekt på tre uker, men en varig endring av kostholdet.

Vi skal ikke gå inn på detaljene om hvordan lavkarbo fungerer, men nøyer oss med å oppsummere hovedpoengene: For å fungere må kroppen din fyre i peisen, og det foretrekker den å gjøre ved å sette fyr på karbohydrat-kubber, som brenner veldig lett. Om karbohydratlageret skulle gå tomt trenger den et alternativt brensel, og det henter den i fettreservene dine. Da blir du slankere.

Hvilke matvarer kan du spise?

Noe de fleste etterhvert har fått med seg er at blant annet poteter, ris, pasta og brød er fy-fy i et lavkarbokosthold. Dette høres kanskje vanskelig ut, men du kan til gjengjeld spise ganske fritt av matvarer som inneholder lite eller ingen karbohydrater.

Et veldig interessant aspekt ved lavkarbo er altså at du i motsetning til fettfattige slankekurer ikke trenger å spise mindre enn i dag, du trenger bare spise annerledes.

På tide å hente ned en app

Når du har startet ditt nye og bedre liv vil du fort oppdage at du ikke kan næringsinnholdet i alle matvarer i hodet. 

Siden du befinner deg i selveste 2011 er dette heldigvis ikke noe problem. Vi tok et kjapt søk på Android-market og fant appen "Næringsinnhold.

Denne appen henter du gratis her eller ved å søke på app-navnet fra Android Market-klienten på mobilen din.

Vi har ved hjelp av denne appen funnet et eksempel som etter vår mening er grunn nok alene til å prøve ut lavkarbo: Bacon har null karbohydrater

LÆR MER OM BACON: Slik blir du bacon-kongen

Du kan også spise massevis av andre matvarer du vanligvis ikke forbinder med helsekost. På listen over aksepterte matvarer finner du blant annet ost, fløte, egg, majones og meierismør.

Men hold deg unna appelsin.