MER KOMMUNIKASJON:Abraham Foss er ansvarlig for Telenors nye satsing på samordnet kommunikasjon. (Bilde: orv)
BEDRE OG ENKLERE:Med samordnet kommunikasjon kan kolleger se hverandres status med en rød eller grønn knapp ved siden av navnet og de kan ringe rett fra navnelisten på PC-en. (Bilde: orv)

Telenor omfavner PC-en

Vokser fort

Analyseselskapet Gartner tror at Samordnet Kommunikasjon kommer til å bli veldig stort, raskt. Allerede om to år mener de 79 prosent av alle store bedrifter i Europa vil ha tatt det i bruk.

Elektronisk kommunikasjon skal bli billigere, bedre og enklere. Og PC-en skal bli en del av den gode familien. Som første norske teleoperatør kaster Telenor nå seg ut i markedet for Unified Communication, eller Samordnet Kommunikasjon som det vil hete på norsk.

– Samordnet Kommunikasjon er en sammensmeltning av tale, video, meldinger, tekst, data og andre kommunikasjonsformer. Det er først og fremst PC-er og mobiltelefonen som skal spille hovedrollen. Den store merverdien ligger i å samordne alt som lever i sine egne verdener i dag. Selv om tale ennå er utgjør 50 prosent av måten vi kommuniserer på har vi sett en rekke nye måter vokse frem, og som vi er blitt avhengige av. Vi er den eneste telekomleverandøren i Norge som har utviklet en fullverdig løsning, og vi er sertifisert på Microsoft sin plattform for Samordnet Kommunikasjon. Dette kommer neppe til å være unikt veldig lenge, men vi kommer til å kapitalisere på forspranget vi har nå, sier Abraham Foss som leder bedriftsmarkedet for Telenor, og er ansvarlig for den nye satsingen.





Et telefonnummer

De som bruker Telenors nye kommunikasjonstilbud slipper unna med et telefonnummer, mobilens. Det samme nummeret brukes om man ringer fra PC-en, mobilen og fra fasttelefonen for dem som vil beholde den. Når man får en oppringning kan man ta den på den plattformen som passer best, og man kan lett overføre en samtale fra PC-en til mobilen om man må gå fra kontoret. Kolleger kan se hverandres status i form av grønne eller røde knapper ved siden av navnet. Er det rødt er vedkommende opptatt i telefonen eller i møte.





Sparer

Telenor har tatt sin egen medisin og 30 000 av selskapets 40 000 ansatte er allerede over på denne plattformen: det har gitt grunnlag for mye erfaring.

– Studier så langt tyder på at dette gir en time spart per person per uke og det er veldig konservativt anslått. Men spart tid er bare en av effektene, mer effektiv kommunikasjon som videosamtaler og konferanser gjør at vi har beregnet ett tonn CO 2-besparelse per person per år, sier Fosse.