Telenor langer ut mot One Call

... og One Call langer tilbake.

Dersom du har sett på TV i det siste, for eksempel i går, har du sannsynligvis fått med deg de hyppige One Call-innslagene der det reklameres med lavere pris for en like bra tjeneste med like bra dekning som hos konkurrentene

Dette er bakgrunnen for at Telenor nå ser rødt. Selskapet mener One Call driver villedende markedsføring.



- Ikke like bra

- Telenor-kunder skal vite at vi tilbyr dem fordeler som ingen andre mobilselskaper tilbyr. Denne satsingen i seg selv er viktig for oss og kundene, og bør alene være nok til at One Call må endre sin markedsføring, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan i en pressemelding.

Han trekker frem både familieløsninger, antall inkluderte fordeler, dekning og surfehastighet og et bredt utvalg forhandlere over hele landet som eksempler, og legger til at Telenor ikke har som mål å være billigst, men å gi det beste totaltilbudet. Det Telenor reagerer mest på er det One Call sier om dekning.

- At dekning og datahastighet er særlig viktig for kundene, er åpenbart. One Call markedsfører at de er "like bra" på dekning som alle andre aktører i det norske markedet. Selskapet reklamerer også med at det tilbyr "akkurat like god dekning som hos alle andre", og at "dekning er dekning". One Call påstår videre å være "like bra på mobildata" og de går til og med så langt at de på sine hjemmesider hevder å ha bedre dekning enn Telenor, sier Krokan.

Ifølge informasjonssjefen er det store dekningsvariasjoner mellom de ulike operatørene i markedet, både når det gjelder tale og data. Han drar frem innendørs- og utendørsdekning, dekningskapasitet, skifte mellom 2G/3G, overgang mellom operatører og datahastigheter som punkter som vil variere fra aktør til aktør.

Hopper mellom nett

Han peker også på at One Call er en del av Tele 2-konsernet, som gjennom Mobile Norway bygger ut et eget mobilnett i Norge. Dette nettet benyttes av One Call der det er tilgjengelig, mens Telenors mobilnett benyttes andre steder. Han mener spesielt du vil merke dette på datahastigheten.

- Datahastigheter er spesielt følsomme for avstand til basestasjon, om en er utendørs/innendørs og antall samtidige brukere. Sammenlignet med One Call bygger Telenor et svært tett 3G-nett og dermed vil Telenors kunder oppleve en betydelig bedre og jevnere dekningskvalitet enn One Calls kunder, sier Krokan.

One Calls påstand om at "dekning er dekning" og at deres tilbud er "like bra", er slik Telenor ser det, villedende overfor kunden og dermed ulovlig, ifølge informasjonssjefen.

- One Call har ikke 4G-nett og kan da heller ikke tilby tilsvarende hastigheter for mobilt databruk. At Telenors 4G-nett gir en vesentlig bedre opplevelse ved bruk av mobildata er utvilsomt, skriver informasjonssjefen.

Han trekker frem at One Call kun har Telenors dekningskart på hjemmesidene sine, og ikke et eget for sitt nett. Dette gjør at kunden ikke ser hvor de vil være koblet til Telenor, og hvor de vil være på One Call (Mobile Norway) sitt nett.

Telenor har tatt saken opp med Forbrukerombudet, men har foreløpig ikke fått gjennomslag.

Nedenfor kan du se et eksempel på en One Call-reklame Telenor mener er villedende.

- Desperat av Telenor

Direktør i One Call, Øistein Eriksen, har følgende å si om spetakkelet som har oppstått:

- Jeg oppfatter utspillet som en desperat handling fra Telenor. De tåler åpenbart ikke at mobilkundene liker One Call bedre enn dem. Dette er en absurd tilnærming fra den tidligere telemonopolisten. Begrepet "like bra" handler først og fremst om hvordan kunden opplever de tjenestene vi og andre aktører tilbyr. Det handler om summen av ting og hvordan mobilkundene - markedet - totalt sett opplever de enkelte mobiloperatørene. Det er derfor meningsløst å tilnærme seg begrepet med ulike tekniske sammenligninger. Når alle nøytrale kundeundersøkelser de senere år viser at One Call har Norges mest fornøyde kunder er dette et bevis på at våre kunder opplever oss som minst like bra som alle andre, sier Eriksen. 

At det er negativt å være koblet på One Calls nett der dette er oppe å går, er han helt uenig i.

- Vi betaler hundrevis av millioner i året på å leie kapasitet i Telenors nett, og faktum er at våre kunder kan benytte seg av to nett, og at våre kunder dermed har bedre dekning enn Telenors på mange steder. Vi bygger vårt eget nett med den nyeste og beste teknologien som finnes, og vår påstand er at kunder som er i vårt nett ofte har bedre pakasitet og høyere datahastighet enn Telenors kunder, av den enkle grunn at vi har færre kunder tilknyttet hver basestasjon enn tilfellet er med Telenor. På to år har vi gått fra en befolkningsdekning på 25 prosent til 66 prosent, og målet er klar: Vi skal bryte opp Telenor og NetComs infrastrukturduopol.

Han drar også frem et sitat fra et rettsdokument Telenors advokater skrev i saken der de saksøkte Tele2/Netcom Norway og tapte: "Dersom aktøren som krever tilgang til Telenors nett også kunne ha avtale om tilgang til TeliaSoneras nett, samt til det nett operatøren selv bygger ut, vil aktøren oppnå en særstilling ved å kunne tilby sine kunder best dekning i Norge via tre nett"

- Vi tilbyr riktignok ikke i dag våre kunder tilgang til TeliaSonera/Netcoms nett, men sitatet viser at Telenor selv mener at våre kunder har bedre dekning enn deres egne, avslutter Eriksen.

Kilde: Telenor (pressemelding)