Teknologi entrer skolen





Et femårig løp skal føre frem til lektorkompetanse i teknologi.

Utdanningen erstatter et tilbud hvor sivilingeniører har kunnet ta ett tilleggsår i pedagogiske fag.

Prosjektleder Knut Iver Aastorp ved NTNU forteller at det hovedsakelig er ikke-teknologiske fag fra de tradisjonelle sivilingeniørstudiene - nå masterstudier - som erstattes med PPU, praktisk pedagogisk utdanning.

I matematikkundervisningen og enkelte andre teknologifag blir didaktikk og formidling integrert i undervisningen.

Teknologilektorene skal ha undervisningskompetanse i to realfag fag. Matematikk er obligatorisk, i tillegg kan studentene velge mellom fysikk, kjemi og data.

Klarsignalet til den nye utdanningen ble gitt så kort tid før søknadsfristen gikk ut at Aastorp er godt fornøyd med 20 primærsøkere.

Hvor store de fremtidige kullene blir, er det ennå ikke tatt stilling til.

- Vi arbeider med et tilbud om at studenter som har valgt et tradisjonelt løp mot sivilingeniørtittelen kan hoppe over etter tre års studier. Disse får et utdanningsløp på fem og et halvt år og rett til både sivilingeniørtittelen og lektortittelen. Studentene skal få jevn drilling i både formidling, teknologi og ikke minst nytekning, forteller Aastorp.