DISSE SØKER: Søfteland måtte gå etter Hanekleiv-skandalen. Se hvem som vil ta opp tråden etter ham.
Vegdirektør Olav Søfteland, på pressekonf. 11.04.07 om tunnelskandalen på E18 i Vestfold (Bilde: Jarle Skoglund)

Tar ansvaret for hva?

  • Meninger

– Jeg tar ansvaret! Sa vegdirektør Ola Søfteland etter raset i Hanekleivtunnelen. Han avviste at han ville gå av som følge av skandalen.

I de siste årene har det gått inflasjon i offentlige ledere som etter stygge skandaler sier «Unnskyld»,«Jeg legger meg flat» og «Jeg tar ansvaret». I de fleste tilfellene slipper de unna med det.

Hva innebærer det å ta et ansvar? Dersom du eksempelvis påfører andre mennesker skade, enten personlig eller materielt, er du juridisk og økonomisk ansvarlig for dette.

Men slik er det ikke med tunnelskandalen(e) i Vestfold, der det er sikringsfeil i syv av tunnelene. Vegdirektøren hevder han tar ansvaret, men få ser konsekvensen og ringvirkningene av dette.

Å rette opp feilene bare i Hanekleiv koster 64 millioner norske skattekroner. Det vil koste minst 200 millioner kroner å sikre alle syv tunnelene. Bompengeselskapet mister daglig en halv million kroner i inntekter frem til veiåpning i juli. Fire bedrifter har måtte permittere ansatte og mister mye omsetning.

Dersom Søfteland virkelig tar ansvaret – hvorfor tar han ikke sluttregninga selv?

Trond Heggelund