DIFFUSJONSÅPEN VOKS: ¿ Etter at voksen har trukket tilstrekkelig inn i materialet, bruker jeg vann med høyttrykk, sier Bjørn Larsen. (Bilde: Truls Tunmo)
FJERNER OG FOREBYGGER: Bjørn Larsen i Reintek AS har tøffere midler enn taggerne. Her fjerner han hærverket ved Elvebakken skole i Oslo. (Bilde: Truls Tunmo)

Tagging gir fuktskader

  • Bygg

Bygninger kan rett og slett bli skadet av hærverk med spray. Tagging er ikke bare visuell forurensning.

- Ved gjentatte overmalinger av graffitien, kan dette medføre at fuktighet som har samlet seg i veggen, ikke kommer ut. Ved for eksempel kulde kan sprekkdannelser forekomme i tegl og murpuss dersom graffitien har blitt overmalt flere ganger, sier Kurt Kristiansen i Reintek AS.

Trenger grundig kartlegging

Før arbeidet med fjerning av graffitien starter, er det viktig med en grundig kartlegging av skadeomfanget.

- Det må også finnes ut hvilken type maling kunden har brukt, og hvilken type taggespray det er snakk om. Det som er aller viktigst, er å fokusere på tiltak som forebygger mot at taggingen fester seg for hardt til at den lar seg fjerne uten at det blir stygt, sier Kristiansen.

Med Graffiti Stop System fjerner firmaet taggingen, og avslutter arbeidet med å legge på en forebyggende voks.

- På den måten slipper graffitien taket mye lettere, sier Kristiansen.

Diffusjonsåpen voks

Kristiansen mener derfor at forebyggende arbeid mot tagging er et must.

- Det koster litt ekstra, men forebyggende behandling av mur, trevegger og fasader er en lønnsom investering på sikt. Da blir ny graffiti mye enklere å fjerne, samtidig som materialene bevares bedre.

Hva bruker dere som forebyggende midler?

- Det er en spesiell voks som er diffusjonsåpen. Det vil si at den puster på samme måte som når maling er diffusjonsåpen. Dette bidrar til at kvaliteten i materialene ikke forringes, sier Kristiansen.

Biologisk nedbrytbar

Den svenskproduserte voksen er 100 prosent vannløslig og biologisk nedbrytbar.

- Vi benytter ingen flyktige kjemikalier, bare miljøvennlige produkter som er helt ufarlige, forklarer Kristiansen.

Hvorfor er det dyrt å fjerne tagging?

- Det kan ta mye tid å finne ut hvilke type graffiti som er brukt. En gjengs oppfatning er at det koster mye å fjerne taggingen. Det er riktig, og derfor fokuserer vi på at kunden kan spare store kostnader ved å investere i det svært viktige forebyggende arbeidet, sier Kurt Kristiansen.





Bruker 30 millioner årlig

Oslo Sporveier kjemper mot tagging med seks årsverk.

- Vi bruker nesten 30 millioner kroner i året for å fjerne graffitien bare på og omkring T-banen. Disse pengene kunne ha kommet trafikkantene tilgode i stedet, men vi er nødt til å bruke seks årsverk bare for å fjerne taggingen. Dette er et kjempemessig samfunnsproblem, sier informasjonssjef i Oslo Sporveier, Bjørn Rydmark.

De gamle T-banevognene fra 60- og 70-tallet skal nå skiftes ut. Innen utgangen av 2009 er 189 nye vogner til 1,4 milliarder kroner fra produsenten i Østerrike på plass.

- Den opprinnelige lakken på de gamle vognene er nedslitt, så taggingen fester seg veldig lett på underlaget. Det vil den ikke gjøre på de nye vognene som har en spesiell lakk som er mer motstandsdyktig mot graffiti, sier Rydmark.

Foliebeskyttelse

Det kan imidlertid bli aktuelt å gi de nye vognene en ekstra beskyttelse.

- Vi velger først å se an situasjonen og vurdere vanlig reparasjon først. Dersom vi finner ut at det er nødvendig med andre tiltak, kan det bli aktuelt å kle vognene med en foliebeskyttelse både utvendig og innvendig, sier prosjektleder for MX-vognene, Tor Hasselknippe.

Hva vil dette eventuelt koste?

- Jeg har ingen konkrete tall på dette nå, men et forsiktig anslag er 10-20 000 kroner per vogn. Så det kan bli snakk om flere millioner kroner, sier Hasselknippe.



Operaen vokses

Steinoverflatene i og på det nye operabygget blir behandlet med en type voks som skal beskytte mot tagging.

- Dette er en fluorforbindelse og et polysakkaridprodukt, sier seniorforsker Lisbeth Alnæs i Sintef.

- Vi har sett på ulike måter å impregnere huset på. Det har ikke bare med graffiti å gjøre. Sintef har vært rådgiver og anbefalt hvordan en slik impregnering skal være, sier informasjonsansvarlig for operaprosjektet i Statsbygg, Mette Nordhus.

Men eventuelle operataggere vil risikere å bli fanget opp av et overvåkningssystem.

- Vi har tatt våre forholdsregler, og vil overvåke området med kameraer hele døgnet, sier Nordhus.