Synker skipet?

I den mye omtalte Porter-studien som analyserer norsk industri, er den maritime klyngen fremhevet som den med best fremtidsmuligheter både nasjonalt og internasjonalt. Det nære samspillet mellom finansinstitusjoner, forsikringsselskaper, klasseselskaper, rederier, skipskonsulenter, utstyrsleverandører og forskningsmiljøer bidrar til å opprettholde et høyt internasjonalt nivå. Langs kysten sikrer sektoren tusenvis av arbeidsplasser.

Allikevel blinker faresignalene i horisonten. Ungdommen uteblir.

Ved årets opptak til høgskoler og universiteter er det de maritime fagene som rammes hardest av søkersvikt. Det er søkere til under 50 prosent av studieplassene. Dette gjelder både innen navigasjon og tekniske fag. Situasjonen er noe lysere når det gjelder videregående utdanning. Der samsvarer søkermengden med antallet ledige skoleplasser. Alle får lærlingplasser.

Svikten i søknadsmassen til den høyere utdanningen vil på sikt være alvorlig for næringen. Uten tilstrekkelig kompetanse fra operative sjøoffiserer og på teknisk sektor, vil våre fortrinn utkonkurreres av andre land. Krevende kunder som ser nye muligheter, er viktig for å utvikle nye skip og utstyr. Verden blir mer og mer spesialisert. Uten at vi har dyktige folk i og under utdanning vil næringen fort miste det teknologiske forspranget den i dag har.

Derfor er det viktig at næringen åpner seg og gjør seg mer attraktiv. Oljeindustrien landsforening gjorde et krafttak i vår for å få ungdom til å velge utdannelse innen oljefagene. Det er på tide at maritim sektor også tenker slik.