Business Sweden har i flere år arrangert delegasjonsbesøk for svenske bedrifter som vil komme i kontakt med norsk oljeindustri. I mars skal en ny delegasjon besøke Bergen, og de betaler 32.000 per person for sjansen til å møte norske oljebedrifter. Bildet er tatt på et tidligere norgesbesøk. (Bilde: Business Sweden)

BUSINESS SWEDEN

Svenskene blar opp titusener for bedriftsbesøk i Norge

Vil ha innpass hos norsk oljeindustri.

Svenske bedrifter betaler i dyre dommer for å dra på bedriftsbesøk i Norge.

Som et resultat av en prispresset industri i hjemlandet, ser svenskene med økt interesse mot norsk oljebransje.

Kommer til Norge i mars

I mars reiser en delegasjon med representanter fra svenske industribedrifter til Bergen, for å treffe potensielle kunder.

Det er Business Sweden som står bak turen, en av flere de har arrangert i en rekke år. Interessen er stor, skal vi tro Magnus Dahlin, ved Oslo-kontoret den svenske organisasjonen, som jobber for å fremme svensk eksport.

– Den norske oljeindustrien er svært interessant for flere svenske foretak. Det er en industri som går bra, med store investeringer og gjerne langvarige prosjekter. Det er mange svenske bedrifter som ser et stort potensial her, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Kjøpte Recs nedlagte fabrikk til spottpris

32.000 kroner per person

Turen koster hele 32.000 norske kroner per person. Det inkluderer bedriftsbesøk og seminar, hvor de treffer rundt ti ulike bedrifter over to dager, i tillegg til kost og losji. Flybillett for den enkelte er ikke inkludert.

Prisen er svenske bedrifter villige til å betale.

– Vi tilbyr en helhetspakke. Vårt mål er ikke å gå med gevinst. Vi har satt et tak på 15 deltakere og pleier å være mellom 12 og 15 i delegasjonen, påpeker Dahlin.

Opplegget som Business Sweden tilbyr skal gi de svenske leverandørene en innsikt i norske olje- og gassvirksomhet.

– Tanken er at bedriftene skal kunne lære mer om hvordan de jobber i offshoreindustrien. Her får de vite mer om tilbud og etterspørsel, de får se hvor i produksjonen deres produkter eventuelt kan passe inn, og de får i tillegg presentere sine ideer og løsninger til potensielle kunder.

Les også: På 90-tallet var prosjektene lønnsomme ved 12 dollar fatet. Nå må de ha over 100

– Ser resultater i ordreboken

Blant bedriftene som alt har vært med Business Sweden på norgesbesøk for å treffe oljebedrifter er Mekanotjänst Industrier.

Produktet som Mekanotjänst tilbyr er totalansvar for produksjon av mekaniske komponenter, der anskaffelse og behandling er inkludert, noe som skal  gi kundene en komplett systemløsning.

– Den norske oljeindustrien er interessant for oss fordi det stilles høye krav til behandling og dokumentasjon, og fordi vi har erfaring fra lignende kunder og segmenter hvor vi er sterke i dag, sier Kjell Tengmo til Teknisk Ukeblad.

Tengmo forklarer at de fikk god innsikt i hva som kreves for å være leverandør i oljeindustrien i løpet av delegasjonsreisen.

– Vi har opparbeidet oss flere nye kontakter i Norge, som allerede begynner å gi resultater i ordreboken, påpeker han.

Les også: Dette er de 9 viktigste utbyggingene for oljebransjen

– Positivt besøk

Daglig leder Rune Vabø i Munck Cranes i Bergen er blant dem som tar imot den svenske delegasjonen. Han mener det er positivt at svenske bedrifter vil presentere seg for mulige forretningsforbindelser i Norge.

– Det er bare bra at de kommer og presenterer seg og sine produkter, slik at de kan bli mer synlige for oss, og vi kan få mer kunnskap om hva de kan levere, sier han til Teknisk Ukeblad.

Vabø påpeker at de alt har et tett samarbeid med flere svenske bedrifter.

– Og nå trenger vi ny detaljmaskinering og nytt elektronisk utstyr, som svensk industri er gode på, poengterer han.

Les også: Ekspert mener verdens største gassfelt til havs kan bli liggende urørt

Prispress i Sverige Business Sweden

Prispress i Sverige

Dahlin tror interessen handler om at svenske bedrifter nå ser til et marked hvor investeringene fortsetter å øke, og hvor kostnadspresset er mindre enn i den svenske industrien.

– I svensk industri er det for tiden mye snakk om å minske kostnadene. I oljeindustrien er det stort behov for nye leverandører og pris er ikke nødvendigvis det viktigste kriteriet. Også kvalitet og leveringssikkerhet er viktige kriterier, forklarer han.

Dahlin sier at det nå er flere av de større bedriftene i Sverige som nå har begynt å se til det norske markedet. De har gjerne har lang erfaring med å levere produkter til svensk industri, for eksempel til kjøretøy- og flyindustrien eller forsvaret.

– Jeg er i grunnen overrasket over at ikke flere har fattet interesse for oljebransjen, for det finnes mange bedrifter med produkter som passer inn i offshoreindustrien, poengterer han.

Les også: Nå er «oljerutene» i drift

Oljemessen i august

Business Sweden er også til stede på flere ulike seminarer og messer i Norge.

På ONS i Stavanger i august stiller de med egen stand, hvor rundt åtte bedrifter få lov til å presentere seg for petroleumsbransjen. Den kommer som et tillegg til flere svenske firma som stiller med egen stand.

– Det er mange som vil være med, vi merker en økt interesse for å delta fra bedrifter i alle størrelser. 

Les også: Slik vil den nye sokkelsjefen holde produksjonen oppe til 2025