Surfer på IP-bølgen

  • ikt

Frode van der Laak, gründer og inntil nylig daglig leder i IPtele AS, er blant dem som nå kaster sine øyne på privatmarkedet. Han har lang IP-fartstid, helt fra 1977. Han dro da i gang selskapet ITN AS. Det ble ingen suksess.

- Vi var for tidlig ute, sier van der Laak. Han så større muligheter i mobiltelefoner og etablerte Site Communications i 1999. Dette ble kjøpt av Sense i 2001 til en meget hyggelige pris; 120 millioner kroner. Det var bare en liten hake ved det hele. Oppgjøret foregikk i Sense-aksjer, og på tiden var hele aksjemarkedet i fritt fall, og i særdeleshet på IT- og kommunikasjonsaksjer.

- Men vi kom oss ut med i alle fall noen kroner i kontanter. Disse ble brukt til å kjøpt ut innmaten i vårt gamle selskap ITN. Dermed var IPtele etablert i 2001. Vår første kunde fikk vi 2002, og det var ikke en hvilken som helst kunde; Nokia AS, sier van der Laak.

Samarbeidet med Nokia har vært tett og godt, og ganske nylig inntok Nokias tidligere Europa-sjef for hjemmekommunikasjon, Lars Aks, direktørstolen hos IPtele AS på Lysaker.

Rask vekst

IPtele har nå over 600 bedrifter på kundelisten, bl.a. ISS, McDonalds, IDG, Wilhelmsen og Kirkens Nødhjelp. Kundene kan velge mellom egen IP hussentral, eller IP Centrex som egner seg bedre for mindre bedrifter.

- Vi hadde en vekst på 30 prosent pr. måned i deler av 2003 og ligger godt an i løypa for å nå våre 35 millioner kroner i budsjettert omsetning for inneværende år, sier van der Laak.

Selskapet har i dag 15 ansatte. Dette tallet vil trolig dobles i løpet av året. For det første er de i ferd med å etablere selskaper i Sverige, England og Australia. Men aller viktigst i så måte, IPtele kaster seg nå inn i kampen om IP-telefoni til privatmarkedet.

- Privatsatsingen vil føre til at vi etablerer et kundesenter enten på Rena eller i Steinkjer. På denne måten får vi både reduserte lønnsutgifter og lavere lokalleie, sier van der Laak.

Tjenesten skal være tilgjengelig i løpet av et par måneder. IPtele har inngått avtale med Siemens og Bane Tele om salg og markedsføring av selskapets IP-tjenester. Siemens skal stå for installering hos kunden.

Over internett

Telefonitilbudet til bedriftskundene går over det vanlige telefonnettet med garantert tjenestekvalitet. For privatkunder benyttes imidlertid det åpne internett. Det betyr at kunden må ha et ADSL-abonnement. I tillegg kommer abonnement hos IPtele til 130 kroner i måneden. Da får man imidlertid mulighet til et eget sentralbord for familien, viderekobling til fire eksterne valgfri nummer, talepostkasse og mulighet for telefonkonferanse.

Minuttprisen er 10,5 øre på dagtid og gratis om kvelden til fasttelefoner. Startkostnaden er 29 øre. Til mobiltelefoner kan man ringe for ned mot 70 øre pr minutt.

- Dessuten har vi sekundtaksering i motsetning til flere av våre konkurrenter, sier van der Laak, som sier at man ikke trenger mer enn 2500 kunder for å nå skjæringspunktet for lønnsomhet.

Fra PC til PC

Det er selvsagt også mulig å etablere samtaler direkte fra PC til PC og dermed unngå abonnementsutgifter. Da har man imidlertid ikke sine vanlige telefonnummere å holde seg til. Men ved hjelp av Skype, et program som installeres på PC-en, kan man til enhver tid finne ut om den man vil ringe til er tilkoblet og hvilken IP-adresse vedkommende har.

Flere i farten

Telio AS har kommet lengst som privattilbyder. De startet i januar og har allerede flere tusen bestillinger inne. De opererer med gratis ringetid døgnet rundt, men har noe høyere abonnementsavgift.

Men hele dette markedet er preget av stor dynamikk, og prisbildet kan være endret i løpet av kort tid, spesielt fordi flere aktører kaster seg inn i kampen. Tiscali er en av dem. I 2000 var Tiscali den første operatøren i Europa med IP-baserte telefonitjenester som gjorde det mulig for brukerne å ringe fra PC til PC, fra PC til telefon og fra telefon til PC.

Nå forbereder Tiscali en omfattende relansering av selskapets IP-telefonitjenester og har nylig inngått en avtale med Netcentrex om levering av utstyr. Tjenestene lanseres først i Italia.

- I Norge kommer vi ikke på markedet før tidligst mot slutten av året, sier Olav Sande, administrerende direktør i Tiscali Norge.