Suksess til slutt

  • Arbeidsliv

- Det går bra med Kystdirektoratet og Kystverket nå, sier kystdirektør Øyvind Stene.

Men direktoratet mistet en rekke medarbeidere underveis. Da Kystdirektoratet ved årsskiftet i 2001 flyttet til Ålesund, hadde etaten 84 ansatte.

Av disse skulle 40 flyttes til det nye direktoratet i Ålesund, åtte til Kystverkets distriktskontor i Ålesund, og omtrent like mange til Kystverkets andre distriktskontor i Arendal, Kabelvåg, Haugesund og Honningsvåg.

- Vi besluttet at Kystdirektoratet i mye sterkere grad skulle være en ledelses- og styringsenhet. Derfor fordelte og sentraliserte vi de tyngre fagoppgavene innen eksempelvis standardisering og retningslinjer til de ulike distriktskontorene - etter de forutsetningene hvert kontor allerede hadde.

Alle de berørte fikk et år til å teste ut arbeidssituasjonen på de nye stedene med fri leilighet og pendleordninger for å se om de ville være med videre. De mistet i dette året ingen rettigheter til ventelønn eller fortrinnsrettigheter i staten. 25-30 forsøkte seg. Det ser ut til at 15 vil flytte permanent, sier Stene.

- Det er typisk at de med generell utdanning velger å ikke flytte. De med spesiell kystverksutdanning velger å forsøke. Disse har større problemer med å finne tilsvarende arbeid. Derfor ble overgangen enklere enn vi fryktet på den faglige siden. Utfordringen ble å lære opp nytt personell forl å styrke administrasjonen i en så spesiell organisasjonsledelse som Kystdirektoratet, sier han.

- Det var viktig at vi hadde en god distriktsorganisasjon slik at hele Kystverket ble involvert i flyttingen. Siden hvert distriktskontor ble styrket og fikk et fagansvar som gjaldt hele Kystverket, tapte vi derfor totalt sett omtrent ikke noe rent kystverksfaglig, sier Øyvind Stene.

Tilsvarende muligheter har ikke nødvendigvis de andre direktoratene når de skal flytte.