I dag er Streketunnelen bare 1 289 meter lang. Når forlengelsene er fullført har den fått en lengde på 3,8 km. (Ill: Statens vegvesen)

Streketunnelen utvides i begge ender

Streketunnelen er 1 289 meter lang i dag. Innen sommeren 2011 har den blitt 1860 meter lang. Det er bare begynnelsen. Utvidelsen er en del av en omfattende utbygging og oppgradering av riksveg 60. Når denne er fullført, har tunnelen fått en lengde på 3,8 km.

Arbeidet på riksveg 60 er delt i tre byggetrinn. Det første er kostnadsberegnet til 228 millioner kroner. Det omfatter forlengelse av Streketunnelen mot sør, foruten utvidelse av ca. en kilometer veg i dagen sør for det nye påhugget. Bygging av rasvoller ved Herdal lengre nord på riksveg 60 inngår også i dette byggetrinnet.

Første byggetrinn er delt i seks entrepriser. Den første omfatter sprenging av den nye forskjæringen for Streketunnelen pluss vegutvidelsen i dagen. Det siste blir omfattende. Vegen går i sidebratt terreng langs Sunnylvsfjorden, og vegbredden er så smal at det ikke er plass til midtlinje. For å få bredden opp til den standarden som kreves skal skjæringene inn mot fjellsiden gjøres høyere. Entreprisen om fatter også omlegging av krysset hvor en arm mot Hellesylt tar av fra riksveg 60.

Andre entreprise omfatter tunnelforlengelsen og oppdragdering av en 600 meter lang strekning midt på tunnelen. Den delen av tunnelen som ikke får noen funksjon etter neste forlengelse, blir ikke oppgradert.

Vegvesenet tar sikte på å lyse ut andre entreprise i første byggetrinn til sommeren. Anleggstart er ventet i september eller oktober. Sommeren 2011 skal hele første byggetrinn være fullført. Foreløpig er det usikkert når man kan komme i gang med de nr. to og nr. tre.