Tester: Airbus var i juni 2006 inne i sluttfasen av testprogrammet til A380. Ifølge flyprodusenten går alt etter planen. (Bilde: Airbus)
Forsinket: Flaskehalser i produksjonen fører til forsinkelser på gigantflyet A380. I følge Airbus skyldtes forsinkelsene et stadig økende behov for flere komponenter. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)
Det enorme flyet har en lengde på 73 meter og vingespenn på 79,8 meter. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)
A380 kan ta fra 555 til 840 passasjerer. (Bilde: Ole Ketil Helgesen)

Store problemer for Airbus

Både investorene og kundene reagerte kraftig da Airbus annonserte nye utsettelser på megalyet A380.

Forrige uke kollapset aksjekursen til fly- og forsvarskonsernet EADS, som er hovedeier i Airbus da flyprodusenten meldte om en utsettelse på seks måneder i produksjonsplanen for verdens største passasjerfly, A380.

Det er andre gang på kort tid det kommer en utsettelse for prestisjeprosjektet.

Forventet overskudd for A380-programmet blir nå nedjustert med 500 millioner euro, nesten 4 milliarder kroner, i perioden 2007 til 2010. Dette fikk aksjekursen til EADS til å falle med 20 til 30 prosent.



Flyselskapene freser

Det var ikke bare investorene som reagerte. Flere flyselskaper som har bestilt A380, har offentlig uttrykt sin skuffelse. Foreløpig har ingen trukket seg fra kontraktene, men Airbus kan vente store erstatningskrav.

- Jeg har sittet i telefonen med kundene våre i hele dag. De var selvfølgelig ikke glade for utsettelsen, sa Airbus-direktør Gustav Humbert på en pressebriefing. Han vedgikk at Airbus ville få bøter for forsinket levering, men han ville ikke gå inn på hvor store beløp flyselskapene kan kreve i henhold til kontraktene.

Airbus-direktøren understreket at de vil løse problemene de har møtt i forbindelse med installasjonen av 500 km med elektriske kabler innen 2010.

Men neste år vil det bare bli levert 9 fly, istedenfor 20, og det vil bli levert 5 til 9 færre fly enn 35 som var planlagt for 2008.

I 2009 vil det bli levert rundt 40 fly istedenfor 45. Det første flyet vil ble levert som planlagt til Singapore Airlines i slutten av dette året.



– Ingen problemer med flyet

Humbert la vekt på at forsinkelsen kun skyldtes industrielle faktorer.

– Det er ingen problemer med flyet eller i forbindelse med testprogrammet. Problemet skyldtes forsinkelser i produksjonen og installasjonen av elektriske systemer fordi vi har gjort noen modifikasjoner. Dette lager flaskehalser i produksjonssekvensen.

Nå har også toppledelsen i eierselskapet EADS kommet i fokus for å ha solgt aksjer i forkant av de dårlige nyhetene. Noel Forgeard, som er en av to konsernsjefer i EADS, har solgt aksjer i tiden før meldingen kom. Det samme har hans familie og andre i ledelsen av EADS, ifølge Le Monde.