Rolf Hofmos gate tar av til venstre nederst på bildet. Johan H. Andresens vei tar av til høyre på bakketoppen i bakgrunnen. Mellom disse vegene får Ensjøveien en bredde som varierer mellom 14,5 og 17,2 meter. (Bilde: Anders Haakonsen)

Stor interesse for miljøgate i Oslo

Til tross for den store interessen er det betydelig avstand mellom anbyderne. Det høyeste anbudet ligger 53 prosent høyere enn det laveste, og de åtte andre anbudene ligger jevnt fordelt mellom ytterpunktene.

Oslo Vei er nest lavest med 59,334 millioner. Deretter følger Håkanes Maskin fra Tinn (60 958 mill.), Marthinsen & Duvholt fra Sandefjord (63,989 mill.) og Mesta (66,291 mill.). De fem øvrige ligger alle over 70 millioner.

Det laveste anbudet er mer enn 10 millioner kroner høyere enn anslaget som ble oppgitt i utlysningen. Det betyr ikke at byggherren har bommet grovt. Etter at jobben ble utlyst bestemte kommunen at det skal legges en ny 400 mm hovedvannledning på hele den 800 meter lange strekningen som berøres av utbyggingen. Når dette tas med i regnestykket blir det laveste anbudet temmelig likt overslaget.

Vannledningen som ligger under vegen i dag er fra 1947. Til å begynne med planla kommunen å la den ligge, men etter en nærmere vurdering kom man fram til at den burde skiftes ut mens man har sjansen.

Strekningen som skal bygges om går mellom Strømsveien og Johan H. Andresens vei. Fra Stømsveien til Rolf Hofmos gate blir det fullt gateprofil med 22,5 meters bredde. Her blir det atskilte baner for gående og syklende på begge sider av kjørebanen. Denne delen av Ensjøveien utgjør knapt halvparten av den 800 meter lange strekningen. På resten av strekningen blir det redusert gateprofil med en bredde som varierer mellom 14,5 og 17,2 meter.