DOBBELTSPOR: Når det blir dobbeltspor gjennom Barkåker blir det bedre kapasitet mellom Oslo og Tønsberg. (Bilde: Øystein Grue/Norconsult)

Stor forskjell på jernbanetilbud

  • Bygg

Tilbyderne

  • Reinertsen Anlegg AS/ Leonard Nilsen AS: 377.896.058,-
  • Veidekke Entreprenør AS: 392.392.426,-
  • Skanska AS: 397.836.321,-
  • Hæhre Entreprenør AS: 410.045.498,-
  • NCC: 417.386.947,-
  • MIKA AS: 536.027.031,-

Priser ekskl. moms



Arbeidene skal starte 2. mars og skal etter planen være avsluttet ved utgangen av 2011.

Stor forskjell

Forskjellen mellom billigste og dyreste tilbud er hele 158 millioner kroner.

Jernbaneverket har mottatt seks tilbud der konstellasjonen Reinertsen Anlegg og Leonard Nilsen ligger rimeligst med en pris på knapt 378 millioner kroner.

Få utfordringer

Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket vil nødig uttale seg om tilbudene ut over at "pris er viktig" og at Jernbaneverket velger "det totalt sett mest fordelaktige tilbudet".

– Det er ingen spesielle utfordringer med denne strekningen, litt bløt leire, litt morene og litt fjell, slik det gjerne er i Norge, sier Kontrop.

Tunnel

Barkåker - Tønsberg-kontrakten innebærer driving av 1,75 km tunnel gjennom Frodeåsen, samt bygging av ca 2,6 km dobbeltspor i dagen fra Tomsbakken til Barkåker næringsområde.

Totalt bygges det 4,4 km dobbeltspor i denne entreprisen.