Stoltenberg ber rederne gjøre mer for miljøet

  • Olje og gass

Når Rederiforbundet runder hundre år er det viktigere enn noen gang å kutte utslipp fra skipstrafikken og skjerpe miljøtiltak, mener statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

Skipsfarten er kommet et stykke på vei med å kutte utslipp og redusere faren for miljøskader – men ikke langt nok, mener Stoltenberg (Ap). Han ba norske redere være pådrivere for å framforhandle internasjonale avtaler, da han talte under feiringen av 100-årsjubileet til Norges Rederiforbund torsdag ettermiddag.

– Vi er kommet langt for å stanse bruk av bunkersolje og kutte svovelutslipp. Men vi må komme enda lenger. Da er vi avhengige av internasjonale avtaler, sa statsministeren.

Skipsfarten er mer enn noen annen en globalisert næring. Norske skip seiler på alle verdenshavene. Bunkersforbud for norske skip alene og i norske farvann vil trolig virke konkurransevridende i disfavør av dem som omfattes av regelverket.

Nullutslipp

Derfor jobber norske myndigheter blant annet overfor Den internasjonale maritime organisasjon (IMO) for å få medlemmene med på internasjonale reguleringer.

Rederiforbundet selv har satt et nullutslippsmål for næringen og akter å fortsette miljøarbeidet, lovte president Elisabeth Grieg.

– Klimakrisen vil kreve løsninger vi ikke har sett før. Hvis vi skal møte behovet for miljøvennlige transportløsninger i fremtiden må innovasjon, teknologiutvikling, styrking av kompetanse og påvirkning av internasjonalt regelverk skje parallelt, sa Grieg.

Pomp og prakt

Det var feiring med pomp og prakt i Oslo sentrum, som seg hør og bør når Rederiforbundet fyller 100 år. Ikke bare gjestet statsministeren og en rekke statsråder, stortingspolitikere og næringslivstopper festlokalet Ballroom, men også kong Harald og kronprins Haakon kastet glans over feiringen.

Rederiforbundet har i dag 160 medlemsrederier som sysselsetter rundt 55.000 sjøfolk fra 50 forskjellige land på nesten 1.500 fartøy. Norge er blant verdens fem største skipsfartsnasjoner, og vi har verdens nest største offshoreflåte.

Rammes av krisen

Grieg minnet om at skipsnæringen er svært konjunkturfølsom og at den allerede er hardt rammet av den verdensomspennende økonomiske krisen. Og mens en rekke sektorer så vidt har begynt å riste av seg støvet, viser ferske tall nå at verftsindustrien kan komme til å lide lenge etter at tilstanden ellers har normalisert seg.

Tall fra Rederiforbundet viser at 40 prosent av offshoreskipene som skal bygges, mangler finansiering. I tillegg vil verftenes ordrebøker være tomme om to år dersom ikke nye bestillinger kommer inn.

– I offentligheten er det blitt skapt et inntrykk av at faren er over, at finanskrisen er avblåst og at vi er tilbake der vi var før krisen. Til de som tror det over, kan jeg si med en gang, det er den ikke, sa Grieg. (©NTB)