Stille kraftdiesel

Dieselmotoren har tradisjonelt vært tung, treg og bråkete. Det er snart en saga blott: Nye persondieselmotorer har like høy effekt som like store bensinmotorer hadde for få år siden: 135 hk i en toliter, 90 -100 hk i en 1,6 l. Dreiemomentet er minst 20-30 prosent høyere fordi kompresjonen er den dobbelte av en bensinmotors. Og motorene er ikke lenger tunge: I økende grad bygges de helt av aluminium, med høyglanspolerte stålrør som sylindere.

Hemmeligheten bak de nye motorene - som til høsten kommer i biler fra Peugeot/Citroën og Ford - er dels teknikken med commonrail, dels sekvensiell direkteinnsprøytning. Commonrail er en rørformet akkumulator som oppbevarer drivstoff pumpet inn i et trykk på 1600 bar, plassert på siden av motorblokken. På toppen av hver sylinder sitter en piezoelektrisk drevet injektor som med elektronisk motorstyring kan åpne og lukke inntil seks ganger pr. sylinder pr. arbeidstakt. Dysen har gjerne seks til åtte mikrohull. Via dysen sendes finforstøvet dieselolje ned i en grop på toppen av stempelet og antennes av trykket. I en firesylindret firetaktsmotor kreves det at injektorene åpner med maksimal presisjon hele 1000 ganger i minuttet når motoren går i 4000 o/min - fordi det alltid er en sylinder i arbeidstakt pr. omdreining.