En av de nedstengte kraftstasjonene fra 1919 må nå åpnes igjen, for å få produsert nok kraft i Saudefaldene. (Bilde: Knut Strøm)

Stenger splitter nytt kraftverk

  • Kraft

Det er stopp i Elkems kraftverk AS Saudefallene. Store skader i to av de tre nye turbinene i Sønnå kraftverk gjør at eieren nå starter opp igjen det nedlagde kraftverket i Hellandsbygd, 89 år gamle Sauda I.

- Hva som er årsaken til turbinhavariet vet vi ikke i dag. Det er de to turbinene i Sønnå høy, som har fått skade. Turbinhjulene er tatt ut og sendt til Rainpowers verksted for undersøkelser, forteller prosjektleder Harald-Kjetil Glendrange.

- Om skadene skyldes designfeil, materialfeil, resonans eller feil utførelse vet vi ikke, legger han til.

Starter kraftstasjon

Dermed må Elkem starte opp den 90 år gamle kraftstasjonen Sauda I, få måneder etter at den ble pensjonert. Den kraftstasjonen har produsert strøm for industrisamfunnet Sauda siden 1919.

Dette er en av flere hendelser som har forsinket den omfattende oppgraderingen av kraftverkene. Prosjektet lå allerede før dette an til å koste 500 millioner kroner mer enn planlagt. Totalsummen er nå oppe i 2,1 milliarder kroner. Hva kostnaden på dette vil bli, vet ikke Glendrange.

Må få løsning før flommen

Han vet heller ikke hvor lang tid dette vil ta. Håpet er å få på plass en maskin innen to til tre måneder, som en midlertidig løsning, men før undersøkelsene hos Rainpower er ferdige er det uklart om de får til det.

Ifølge prosjektlederen har det vært flere forsinkelser i Saudaprosjektet, men denne skaden skjedde på vei inn i en tørr årstid. Kraftverkene klarer dermed å håndtere vannsituasjonen per i dag, men må ha på plass en løsning før vårflommen starter.

- Vi klarer å håndtere vannet frem til vårflommen. Da må vi ha begge maskinene oppe for ikke å få betydelige vanntap, sier han.

Konklusjon ikke klar

Rainpower ble startet opp da NLI gruppen kjøpte opp resten av General Electrics vannkraftavdeling. Sønnå-oppdraget ble inngått mens selskapet fortsatt var GE-eid og byggingen av turbinene er gjort i Kina.

- Vi har ikke konklusjon klar på undersøkelsene. Vi undersøker alle faktorer, hjulet blir gjennomberegnet på nytt på alle tenkelige måter. Selve produksjonen gjennomgås. Materialkvalitet, sveis, geometrisk oppmåling. Alt som er normalt å gjøre, forteller direktør i Rainpower, Stian Breilo.

- Nå er vi fokusert på at disse hjulene skal komme i drift så fort som mulig. Derfor har vi satt inn maksimalt med ressurser på å finne ut hva som er årsaken. For oss som en ny aktør er det viktig å klare å formidle de funnene vi har gjort og hva vi eventuelt gjør av endringer, legger han til.