SINT: - Jeg frykter at månelandingsprosjektet på Mongstad ikke kommer norsk industri til gode i det hele tatt. Dette er å bruke statens midler for å konkurrere ut norsk industri og teknologi på eksportmarkedene. Men jeg gir ikke opp håpet om at utviklingen snus, sier Knut Aaneland i Norsk Industri. (Bilde: Anders J. Steensen)

Statoils spanskesjuke etterforskes

Byggekontrakten på Snøhvits prosessanlegg går overraskende til spanske Dragados, som igjen knuser norske leverandører på pris.

Kontraktssummen er på 1,45 milliarder kroner, ca. en milliarder lavere enn det norske verft måtte ha for ikke å tape penger.

TBL etterlyser reaksjoner fra norske myndigheter.

Bransjesjef I TBL Offshore Knut Aaneland er ikke overrasket over at fabrikasjonskontrakten på Snøhvits prosessanlegg gikk til Spania.

- Vi har sett signalene en stund. Vi vet at Aker Kværner ga et meget konkurransedyktig tilbud og er forbauset over at Statoil turde å tildele denne kontrakten til det spanske verftet Dragados, sier Aaneland til Teknisk Ukeblad.

Ryktene forteller at prisforskjellen mellom psnajolene og Aker Kværner kan ha vært opp i mot 40 prosent eller kanskje enda høyere.

-Da må det inn flere elementer enn timeprisen i Statoils vurderinger. Vi vet at denne regionen i Spania hvert år mottar store subsidier gjennom EU og fra spanske myndigheter under navnet regionalstøtte. Det må være disse subsidiene som er lovlige i henhold til EUs regelverk som utgjør den store forskjellen, mener Aaneland.

Dermed bekrefter Aaneland Statoils opplysninger om at de har gjennomgått alle forskjellige elementer og kommet fram til at det ikke foreligger ulovlig støtte til det spanske verftet.

- Vi er forbauset over reaksjonene i både næringsdepartementet og i olje- og energidepartementet, hvor ingen løfter så mye som på et øyelokk for å vurdere om støtteordningene som de spanske verftene har er konkurransevridende. Ingen er villige til å reise seg og tale norsk industris sak. Nå må vi selv prøve finne ut av dette. Jeg nekter å tro at norsk offshoreindustri med ett har mistet så stor konkurranseevne som forskjellen mellom Norge og Spania tyder på, sier han.

Aker Kværner stusser også over prisdifferansen.

- Vi finner at forskjellen er påfallende stor, dersom det er riktig som ryktene sier at prisforskjellen er helt oppe i 40 prosent. Vi vet at timeprisen for arbeidere i Norge er høyere, men det utgjør ikke på langt nær den prisforskjellen det her er snakk om, sier informasjonssjef Torbjørn Andersen i Aker Kværner.

De vil ta dette opp med Statoil for å finne årsaken til at de har kommet så ugunstig ut.