UTSLITT?: Statfjord A er snart 30 år gammel og nærmer seg slutten av si levetid. Jo eldre plattformene er desto større er faren for lekkasjer, noe StatoilHydro til fulle har fått erfare det siste året. (Bilde: StatoilHydro)

Statfjord A evakuert

  • Olje og gass

Det lekker olje i et av de tre skaftene til Statfjord A-plattformen i Nordsjøen.

Situasjonen er alvorlig og uavklart. StatoilHydro har mobilisert beredskapsorganisasjonen og jobber med å ivareta sikkerheten til alle om bord og med å stenge lekkasjen.





To skadet

Det var 217 personer om bord da lekkasjen skjedde. Alle personer som ikke har beredskapsoppgaver om bord blir evakuert. Ingen personer er savnet eller alvorlig skadet.

To personer har blitt lettere eksponert for gass, men begge er i god form og har fått tilsyn av sykepleier. Disse er evakuert til Statfjord B-plattformen.





Olje ut på havet

Under arbeid med et rør på plattformen oppsto en lekkasje av olje i ett av de tre skaftene. Det lekker olje fra en eller flere lagerceller. Av sikkerhetsmessige årsaker slippes nå olje ut i sjøen. Det er mobilisert oljevernberedskap fra Norsk Oljevernforening For Operatørselskap for å håndtere oljeutslippet.





Utstyrsskaftet

Statfjord A er den eldste plattformen på Statfjordfeltet. Den har vært i drift i siden 1980. Plattformen står på tre skaft. Understellet er i betong av Condeep-type. I understellet er det lagerceller for olje. To av skaftene inneholder kun stigerør, mens det tredje er utstyrsskaftet med utstyr for brannvann, samt ventiler og pumper for lagertanker og lasting av oljen.

Fakta om Statfjordområdet





Fått pålegg fra PTIL

StatoilHydro har tidligere fått kritikk av Petroleumstilsynet for dårlig prioritering av vedlikeholdet, særlig gjelder det rundt hva som er kritisk utstyr. I forbindelse med den store lekkasjen av olje fra undervanns lastebøye like før jul har PTIL gitt operatøren StatoilHydro et pålegg om å forbedre rutinene i forbindelse med lastesituasjoner.

– Manglende ansvarsplassering, mangelfull risikoforståelse og mangler ved utformingen av lastesystemet var blant de bakenforliggende årsakene til bruddet i lasteslangen sier PTIL i sitt pålegg til StatoilHydro.