For hver krone staten spytter inn i norske veiprosjekter, må bilistene dekke en krone selv. (Bilde: Mona Sprenger)

– Staten kjøper vei på avbetaling

  • Bygg

For hver krone Stortinget bevilger til veier, må bilistene ut med enda en krone – minst.

Stortingsrepresentant Arne Sortevik, som sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Fremskrittspartiet, er mildt sagt fortørnet over de nye bompengeprosjektene.

Åtte nye

Samme dag som St.prp. nr. 82 (2008-2009) om E6-finansieringen ble vedtatt, hadde Stortinget tre andre veiprosjekter med bompengefinansiering inne til behandling.

På to måneder har Stortinget dermed vedtatt åtte veiutbygginger som pålegger bilistene å dekke minst halvparten.

Mindretallet i Transport- og kommunikasjonskomiteen kommer alltid med merknader mot bompenger, men blir overkjørt av regjeringspartiene og dermed flertallet i Stortinget.

Stortingsrepresentant Arne Sortevik,  Fremskrittspartiet, (FrP) Hordaland. Medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen (2005-2009)
Overflatisk DYRT: Frps Arne Sortevik mener veien blir undøvendig dyre når de "kjøpes" på avbetaling. Bilistene må betale ekstra mye, mener han. Frp/Bård Gudim

Overflatisk

– Regjeringen banker igjennom disse prosjektene i ekspressfart på slutten av stortingssesjonen, uten at komiteen får tilstrekkelig tid til å gå ordentlig igjennom sakene og sjekke faktagrunnlaget. Det blir veldig overflatisk, sier Sortevik.

Han er redd det kan bli langt flere budsjettsprekker, og irriterer seg i Frp-ånd over at bilistene får større del av regningen.

Les også:

Dyrt å være fattig

– Staten kjøper vei på avbetaling. Det vet vi alle at er mye dyrere enn noe annet, sier Sortevik til Teknisk Ukeblad.

Den nye motorveien fra Gardermoen til Kolomoen får seks bomstasjoner.

Regjeringen mener det er mer rettferdig at bilistene betaler for de strekninger de bruker i stedet for en pris uansett hvor mye av den nye veien du kjører på.

De som kjører hele strekningen ser nå ut til å måtte betale 82 kroner.

Det er 30 kroner mer enn regjeringen lovet i Stortingsproposisjon 87 (2006-2007). Da lå det an til 65% bompengefinansiering med 52 kroner for hele strekningen.

– Nå må bilistene ta 70 prosent av kostnadene, sier Sortevik.

Les også: Peprer ny E6 med bomstasjoner