Statoil Mongstad Lønnsvekst: Det store behovet etter ingeniører i petroleumsindustrien fører til høyere lønninger. (Bilde: Statoil)
LEDIG JOBB: Stillingsmarkedet for ingeniører og teknologer har knapt vært bedre, konstaterer administrerende direktør Tommy Rudihagen i Ingeniørforlaget. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
LEDIG JOBB: Stillingsmarkedet for ingeniører og teknologer har knapt vært bedre, konstaterer administrerende direktør Tommy Rudihagen i Ingeniørforlaget. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Stadig flere ledige jobber

Stillingsannonsene fyller flere og flere sider i avisene og Teknisk Ukeblad.

Nettsider som tu.no/jobb og finn.no/jobb får flere og flere stillingsannonser. Ingeniørmangelen gleder i hvert fall noen.

– Ja, det er gode tider, humrer salgssjef Jens-Petter Arntzen i Aftenposten når Teknisk Ukeblad spør ham om utviklingen i stillingsmarkedet.

Så langt i år har Aftenposten hatt 20 prosent flere stillinger utlyst i forhold til i fjor. Utviklingen blir enda mer positiv når det også i fjor ble utlyst 20 prosent flere stillinger enn i 2004.

30% skal ansette flere

– Takten i stillingsmarkedet har forsterket seg ytterligere i år. Vi ser spesielt en sterk økning for ingeniøryrker, men i det siste merker vi også at det blir flere stillinger for økonomer, sier Arntzen.

Han viser til en undersøkelse som viser at en av tre industribedrifter har planer om å ansette nye personer i løpet av året.

Antall stillinger innen offshore- og maritime næringer har økt med hele 212 prosent hos Finn.no i 2005.

Ingeniøryrker generelt har også økt betydelig, med 89 prosent flere ledige stillinger enn året før. Og økningen fortsetter inn i det nye året, opplyser Finn.no til Teknisk Ukeblad.





Må profilere seg

– Det er mer konkurranse om hodene. Det fører til at bedriftene profilerer seg mer enn tidligere, sier administrerende direktør Eirik Bache-Wiig i finn.no.

Flere velger derfor profilannonser og bannere for å vekke oppmerksomhet om sin stilling, ifølge direktøren. Finn.no har også registrert en kraftig oppgang i stilling ledig-annonser, spesielt innen offshoresektoren og maritime næringer.

– Offshore drar lasset, fordi de smører mange andre næringer ved å starte opp store prosjekter, påpeker administrerende direktør Tommy Rudihagen i Ingeniørforlaget, som utgir Teknisk Ukeblad.

Stillingsannonsene i Teknisk Ukeblad kan fungere som et speilbilde av utviklingen i næringslivet i Norge. I 2004 solgte bladet om lag ti sider stillingsannonser per utgave.

I fjor var tallet 15. Så langt i år er 22 sider jobbannonser solgt per utgave, og utviklingen er mer positiv for de siste utgavene. Speilbildet er altså ytterligere en indikator på at norsk næringsliv går så det griner.



Papir døde ikke

Tidligere fryktet både Aftenposten og Teknisk Ukeblad at stillingskanaler som internett skulle føre til at jobbannonser i papir nærmest opphørte.

– Heldigvis har ikke dette skjedd. På nett når du stort sett bare de aktive jobbsøkerne, men i dagens arbeidsmarked er det viktig å friste også de som bare blar gjennom stillingsseksjonen, sier Rudihagen.