NY STANDARD: Sevan Marine regner med at deres nye borerigg som Petrobras skal bruke i Meksikogolfen åpner et nytt marked for det norske selskapet. (Bilde: ILL: SEVAN MARINE)
SEVAN MARINE: På grunn av en sylinderformet konstruksjon, takler Sevan-plattformen sterk vind fra alle retninger uten at stabiliteten påvirkes. Sylinderformen er også en enkel, men effektiv konstruksjon som gir mindre stålvekt og kortere rør- og kabellengder. (Bilde: ILL: SEVAN MARINE)
FELKSIBEL: Sevan Marines SSP konsept kan leveres i mange størrelser. Lastevolumet varierer med ¿r2. Piranema laster 300.000 fat olje, tilsvarende ti dagers produksjon. (Bilde: Sevan Marine)

Stabil rigg bragd-kandidat

  • Olje og gass

Tidligere vinnere

2005: Ulstein Design med X-bow – skipsdesign

2004: Hatteland Computers med sitt lagringskonsept Autostore

2003: Chipcon

2001/2002: Undervannsprosjektet Troll Pilot (Norsk Hydro og ABB)

1900-2000: Troll A-plattformen: Århundrets ingeniørbragd

Årets ingeniørbragd 2006

Bedriften/bragden må:

  • Representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem.
  • Ha lokal, nasjonal eller internasjonal betydning for samfunnet.
  • Representere en god idé som har vist kommersiell levedyktighet eller samfunnsøkonomisk betydning.
  • Være utført eller sluttført i perioden høsten før/inneværende år.
  • Prisen kan også gå til en person som har gjort et enestående arbeid med eller for teknologi og naturvitenskap i samfunnet i perioden.
  • Produktet eller prosessen må være utviklet i Norge. Utenlandske selskaper kan komme i betraktning hvis det står en nordmann bak utviklingen.

SSP: Sevan Stabilized Plattform



  • Spesiell riggkonstruksjon med større bæreevne enn de fleste konvensjonellerigger.
  • Brukes til flytende produksjon av olje og gass, til boring og andre applikasjoner hvor det trengs en flytende rigg.
  • På grunn av en sylinderformet konstruksjon, takler plattformen sterk vind fra alle retninger uten at stabiliteten påvirkes. Sylinderformen er også en enkel, men effektiv konstruksjon som gir mindre stålvekt og kortere rør- og kabellengder.

STEM PÅ DIN KANDIDAT!

Det mest spesielle med Sevan-plattformen er at den er konstruert som en sylinder.

Dette er gjort for at den kan takle vær og vind fra alle retninger, uten at den selv endrer retning. Plattformen blir liggende stabilt på samme plass. Dessuten har riggen større bæreevne enn de fleste konvensjonelle rigger.

– Det at den er sylindrisk, gjør at vi får en enkel og effektiv konstruksjon med mindre stålvekt og kortere rør- og kabellengder. Dette gir igjen en mer kostnadseffektiv konstruksjon, sier en av gründerne, Arne Smedal.

Kina

Den første Sevan-plattformen har tatt et og et halvt år å bygge. Skroget og boligkvarteret er satt sammen i Kina. Alle prosessmoduler bygges i Norge, i tillegg til annet utstyr som for eksempel kraner og dekkmaskineri.

Den snaut 70 meter høye plattformen med en diameter på 60 meter skal håndtere 30 000-50 000 fat olje og 3,6 millioner kubikkmeter gass per dag. Oljen som produseres lagres i skroget, og Sevan-plattformen kan lagre opptil 300 000 fat.

– Den første kontrakten vi har inngått er en 11 års kontrakt med Petrobras i Brasil. Riggen skal ligge utenfor Aracaju på nordøstkysten av Brasil, og skal slepes fra Rotterdam, sier Smedal.

Fem rigger

I tillegg til riggen som skal til Brasil, er ytterligere fire plattformer under bygging.

– Rigg nummer to skal til Nordsjøen på engelsk sektor og firmaet Venture Produktion. Dessuten har vi inngått intensjonsavtale med et utenlandsk oljeselskap i Nordsjøen om levering av en rigg, og et fjerde skrog er under bygging for å ha mulighet til å møte prosjekter med kort leveringstid. Rigg nummer fem, som er noe større enn de andre, skal til Petrobras i Mexicogolfen på en seksårskontrakt for boring, sier Arne Smedal.

Lang erfaring

De to andre gründerne bak Sevan-plattformen er Kåre Syvertsen og Jan Erik Tveteraas.

Det var Syvertsen som i sin tid sammen med Smedal sto bak APL som blant annet utvikler lastesystemer. De to har således lang erfaring i å innføre ny teknologi til markedet. Jan Erik Tveteraas har det økonomiske ansvaret for utviklingen av Sevan-plattformen.

STEM PÅ DIN KANDIDAT!