Sporty Caddie

Under panseret lurer en NorthStar V8'er med 326 HK/241 kW, ombygget for langsgående plassering og bakhjulsdrift. Bilen kommer straks til Norge.

XLR er lettbygget i høyfast, hydroformet stål og aluminium og har dimensjoner som en tradisjonell sportsbil (4,51 m lang og 1,28 m høy).

Det uvanlige designet med skarpe linjer og adskilte flater er basert på konseptbilen Cadillac Evoq. I interiøret angis tonen av tre, aluminium og skinn.

Standard er nøkkelfritt låse- og tenningssystem, seter med klimakontroll, DVD-basert, stemmekontrollert navigasjonssystem og et sofistikert Bose radio/CD-anlegg med CD-skifter. Instrumentene er laget av den italienske designeren Bvlgari.

Et teknisk høydepunkt er støtdempersystemet Magnetic Ride Control MRC, som gir kontinuerlig variabel demping.

MRC bygger på de magnetiske (rheostatiske) egenskapene i den jernsponfylte støtdemperoljen, og er standard i XLR. Dette skal gi svært godt veigrep på alle typer vei og du trenger aldri skifte støtdemperne.

Også det elektroniske stabilitetssystemet StabiliTrak og den fartsavhengige servostyringen Magna Steer er standard.

På sett og vis er Cadillac blitt for GM hva Jaguar og Volvo er for Ford, en prøvelansering av avansert teknikk som etter hvert også kommer i de mer hverdagslige modellene.