NORSK: Vitara-serien har slått godt an i Norge, rimelige og robuste som de sies å være. Her har japanske Suzuki - godt hjulpet av sin norske importør - unektelig funnet en markedsnisje. (Bilde: SUZUKI)

Sport-SUV for Norge

  • samferdsel2

Denne ikke altfor voldsomme ”byjeepen” er sannsynligvis et typisk eksempel på hva Ola Nordmann mener at han/hun trenger.

Ola og Kari trenger en rimelig firehjulstrekker som også klarer vinterbrasene.

Ikke nødvendigvis opp til hytta på fjellet, for ganske få familier har en slik, men også hverdagskjøringen kan være strevsom, så kupert som mye av dette rare landet tross alt er.

Billigere enn hytta

Ergo trenger mange – eller opplever at de trenger – en kraftplugg som ikke er altfor overdådig utstyrt og som ikke koster mer enn – en liten hytte?

Ikke mye er veldig spesielt ved denne bilen, som ifølge Suzuki Norge nærmest er skreddersydd for oss. Bakkeklaringen er for øvrig akkurat det som trengs: 200 millimeter.





Den lille pluggen er dessuten klassens bredeste. Lengde x bredde er: 400 cm x 181 cm og akselavstanden er 244 cm. Dette er bare fire cm mindre enn storebror Grand Vitara. Lang akselavstand gir vanligvis bedre oppførsel på landevei.

Savner diesel

Men bilen kunne nå hatt en sparsommelig dieselmotor, da. Nå leveres den bare med en bensinvariant. Rart at japanerne – som må importere hver eneste oljedråpe de brenner - ikke har sett skriften på veggen for lenge siden. Da kom Toyota og da kom Isuzu med dieselmotorer, men kom alle de andre? Nei da.

Kraftfordeling

Bilen har et permanent firehjulstrekk-system med ”Torsen” senterdifferensial.

Kraftfordelingen er 47 prosent på forhjulene og 53 prosent på bakhjulene. Torsen betyr torsion sensing; koblingen består av to koniske enheter som ruller mot hverandre og ”føler” om hjulene på en aksel begynner å slure. Da overføres straks mer trekkraft til den andre akselen.