Spam - et globalt problem

  • ikt

Telenor er landets største e-postleverandør og formidler 25 millioner innkommende e-postmeldinger pr. uke. Telenor anslår at 30-40 prosent er spam.

- Vi har lenge hatt en offensiv holdning til dette problemet, vi gjør markedsundersøkelser og vi kjenner kundenes ønsker. Vi føler derfor at vi har et tilbud i form av spamfiltre og andre tiltak, som gjør at vi har god kontroll på problemet. Men dersom veksten fortsetter i samme takt videre, frykter vi at nytteverdien av e-post vil reduseres kraftig, sier Harriet Berg i Telenor Internettjenester.

Hun hilser derfor samferdselminister Torild Skogsholms initiativ til innspill om problematikken velkommen og håper Norge kan være en aktiv internasjonal pådriver selv om vi er et lite land.

Et nettproblem

Telenors undersøkelser viser at en tredjedel av brukerne har en spamandel på mer enn 50 prosent og opplever dette som et betydelig problem. For bedriftskundene kommer produktivitetstap i tillegg ved at ansatte bruker tid på å håndtere uønsket e-post og at bedriftens servere belastes unødig.

Telenor har altså tilbud som avhjelper problemet for kunden. Berg sier at de benytter verdens mest kjente underleverandører på de teknologiske løsningene. - Bare i ett av en million tilfeller blir ønsket e-post stoppet av filtrene, sier hun.

Men for netteier stopper ikke problemet der. All den uønskede e-posten beslaglegger stor kapasitet i nettet, som i verste tilfelle kan føre til sammenbrudd.

- I forbindelse med siste ukes Sobig.F virus opplevde vi en tredobling av e-posttrafikken i forhold til normalt. Vårt nett klarte denne belastningen uten å bryte sammen, men det finnes selvsagt en grense. Kundene opplevde nok likevel tregere trafkk enn normalt. Dette skyldes blant annet køer som oppsto ved at post ikke kunne overleveres på grunn av sammenbrudd andre steder. Departementene var som kjent uten e-postforbindelse i nesten et døgn, sier Berg.