Sonic 4: Episode II ute til Tegra 3

Nvidia og Sega ute med spesialversjon for Optimus 4X HD & Co.

Dersom du hovedsaklig bruker telefonen din til enkle apper, nyhetssurfing og andre lite krevende oppgaver er det stor sjans for at du ikke vil merke noe særlig forskjell på responsen i en av fjorårets dobbeltkjernetelefoner og en av de nye muskeltelefonene.

Men det betyr ikke at maskinvaren er unødvendig. De aller fleste utviklere skriver appene sine for å kunne kjøre helt glatt på medium spesifiserte telefoner, men utvalget av spesialtilpassede titler for toppmodellene er økende. GTA III er et eksempel på et spill du ikke kan kjøre uten temmelig heftig maskinvare.

Sega-veteran til Tegra Zone

Og nå er det selveste Sonic som inntar Tegra-arenaen. Sonic 4: Episode 2, er nå lagt ut på Nvidias egen app-portal Tegra Zone, i en spesialversjon som kun kan kjøres på telefoner (og nettbrett) med Tegra 3-systembrikken.

Forskjellen på Tegra 3-versjonen og den vanlige varianten av spillet - som kommer til iOS og Android-telefoner med annen maskinvare - ligger naturlig nok i grafikken.

De av oss som har vokst opp med FPS-spill har for eksempel lært at skyggeeffekter er det første man slår av dersom grafikkortet begynner å sutre, og som du kan se i bildet nedenfor er dette også en av de mest merkbare forskjellene på Tegra 3-versjonen og den vanlige varianten av spillet.



Tegra-versjonen har betydelig mer dybde i grafikken enn lettvektervarianten av Sonic 4: Episode II. 

Per i dag er det kun to telefoner som kan kjøre spillet: LG Optimus 4X HD og HTC One X. iPhone-utgaven skal være på plass i løpet av et par dager, mens den mindre krevende Android-versjonen skal være å finne på Market om en måneds tid.

Kilde: Nvidia