LEKKER? Mustang i solnedgang i California. Sikkert like stilig om du fotograferer den et sted på Vestlandet. Godt avstivet og vinterisolert, med et monstrum av en V8-er i nesa. Godkjent i USA etter utslippebestemmelsene i ULEV II. (Bilde: Ford)
STIV: Den takløse versjonen ble utviklet sammen med den med tak, begge er like stive, den taklløse veier 70 kilo mer. Bruken av høyfast stål (+700 MPa) er omfattende. (Bilde: FORD)

Sommerkledd og høyfast Mustang

  • samferdsel2

I den nye Mustang’en er det brukt 50 vektprosent høyfast stål.

- Dette er mer enn i noen annen Ford, sier Mustangs programsjef Hau Thai-Tang i Ford USA.

- Vi tillempet parallell konstruksjon slik at den med tak ble utviklet samtidig med den takløse. Dette gjorde vi for å spare vekt.

Vanligvis gjør bilfabrikker slik at de lager en sedan, tar bort taket, avstiver etterpå og ender opp med en bil som nok veier innpå 100 kilo for mye.

Litt tyngre

- Vi kjørte hele greia i vår superdatamaskin i Detroit. Den nye kabrioleten veier derfor bare 70 kilo mer enn broren med tak.

The Mustang Club of USA - med 11 000 medlemmer - ble spurte av Ford om bilen skulle bygges med uavhengig hjuloppheng bak, snarere enn stiv aksel.

Svaret ble et massivt NEI.

110 år - like fin

Ergo har den nye bilen stiv bakaksel, men benytter et gammelt og godt trick: De har koblet den lette akselen med tverrstag etter monsieur Panhards 110 år gamle patent.

Dessuten presset de bakakselen i to deler som så ble lasersveist; delen er vridningsoptimalisert og veier ikke stort mer enn den ville ha gjort i aluminium. Det hevder herr Thai-Tang stolt.

Han mener at de nå er tilbake i sporet og at denne Mustangen sikkert vil bli samme type samlerobjekt som den første ble. Særlig om de klarer å holde volumet nede.

Kjøpekø

Hvilket ikke er særlig sannsynlig om man skal dømme etter interessen for nyskapelsen: Ryktene sier at Ford fikk 5 000 bestillinger med det samme bildene ble vist.

Under de nærmest klassiske linjene aner vi en modernisert konstruksjon, som dessuten sies å være godt vinterisolert.

Synd bare at prisen sikkert er prohibitiv; bilen koster nok ikke veldig mye under 600 000 på gaten med norske avgifter og det hele. Men da må du bestille den gjennom Ford Norge. Om du får lov.